Olympic Mascots and brand humanization

an exploratory study from the consumer's perception

Authors

Keywords:

Brand humanization, Olympic Mascots, Humanized Characters, Consumer Perception

Abstract

The purpose of this article is to analyze the Olympic mascots from 1972 to 2016 from the perspective of the consumer public to understand the effects of humanization of brands in the marketplace. The definitions and characteristics of the mascots as a marketing tool were researched, as well as the perceptions of consumers in today's world facing the Olympic prototypes. The semi-structured interviews allowed for data collection. Thus, the research follows an exploratory qualitative method, focusing on a theoretical review. The content analysis technique was applied to the data, thanks to the ATLAS.ti 9 software. The results indicate that the Olympic mascots affect consumers, transmitting several feelings, allowing the realization of broader studies on the different types of humanized characters. Moreover, the positive meanings associated with the Olympic mascots can be strategically used in branding actions and in the social interactions of companies, considering that there is a trend in the creation of humanized characters, intensifying the connection with people in the digital market.

Author Biographies

Claudio Fontes, Universidade Salvador, Brasil

DOUTORANDO em DESENVOLVIMENTO REGIONAL e URBANO pela Universidade Salvador - PPDRU/UNIFACS | Linha de Estudo: Marketing Turístico e Desenvolvimento Regional. MESTRE em ADMINISTRAÇÃO pela Universidade Salvador - PPGA/UNIFACS, com graduação em ADMINISTRAÇÃO DE EMPRESAS pela UNIP/FACSAL. Possui MBA em GESTÃO EMPRESARIAL e MARKETING de VENDAS e VAREJO pela Universidade Ruy Barbosa UNIRUY. Reúne relevante experiência na área de ADMINISTRAÇÃO, com ênfase em MARKETING, atuando principalmente nos seguintes temas: comportamento do consumidor, CULTURA E CONSUMO, COMUNICAÇÃO ORGANIZACIONAL, GESTÃO DE MARCAS E DO RELACIONAMENTO CONSUMIDOR-MARCA, MARKETING DIGITAL E INOVAÇÃO, MARKETING DO LUXO, GESTÃO DO VAREJO E DE CANAIS DE MARKETING. Apresenta, também, na trajetória profissional uma larga experiência na área comercial e práticas em: vendas, supervisão, gerência comercial, auditoria comercial, gestão de marketing, branding e marketing digital e ‘design’ gráfico, com diversos trabalhos executados para o mercado.

Marluce Dantas de Freitas Lodi, Universidade Salvador - UNIFACS, Brasil

Doutora em Administração pela UNIGRANRIO, Mestre em Administração pela UNIGRANRIO, Especialização e Graduação em Marketing pela UCAM. Atualmente é Professora Permanente do Programa de Pós-graduação em Administração da Universidade Salvador - PPGA UNIFACS. Foi bolsista CAPES durante o período do doutorado e realizou estágio doutoral pelo Programa de Doutorado Sanduíche no Exterior no Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa. Como Professora de IES, atua no curso de Mestrado em Administração e na graduação nos cursos de Administração, Marketing, Publicidade e Propaganda. Tem experiência como integrante de Núcleo Docente Estruturante de Cursos de Marketing e Orientadora de Escritório de Práticas de Marketing para estudantes de graduação. Integrante da equipe de correção das provas do ENADE 2012, 2015 e 2018. Avaliadora de artigos submetidos a congressos e periódicos. Durante mais de 20 anos prestou serviços para diversas empresas em várias funções na área de Marketing, atuando também com consultoria de Marketing e Vendas. Tem interesse em pesquisas relacionadas a Estudos do Consumo e Marketing.

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Published

2023-09-19

How to Cite

Fontes, C., & Dantas de Freitas Lodi, M. (2023). Olympic Mascots and brand humanization: an exploratory study from the consumer’s perception. Marketing & Tourism Review, 8(3). Retrieved from https://revistas.face.ufmg.br/index.php/mtr/article/view/8024