Satisfaction, loyalty and repurchase intention

a study with supermarket delivery consumers in times of pandemic

Authors

Keywords:

Consumer, Delivery, Repurchase intention, Pandemic, Satisfaction

Abstract

This study aimed to evaluate the effect of satisfaction with the supermarket delivery service during the pandemic on the level of loyalty and repurchase intention of the consumer. As a theoretical basis, support was sought in the literature review of the constructs: satisfaction, loyalty and repurchase intention. The mixed method approach was adopted. In the first phase, data were collected through a semi-structured interview script, obtaining 16 responses. Data were treated with the support of content analysis by Bardin (2011). For the descriptive phase, a questionnaire was designed based on satisfaction, loyalty and repurchase intention scales. The sample was accessed for convenience and the analyzes were performed considering 129 valid responses, using the structural equation technique. As a result of the exploratory phase, satisfaction can be observed by most respondents, which generated loyalty to this new way of shopping for supermarket products via delivery applications during the pandemic and seems to indicate that it will be a system that will continue to be used by many in the post-pandemic, revealing the intention to repurchase on the part of the customer. On the other hand, in the analyzes based on the structural equations, a negative relationship was observed between satisfaction and loyalty, which differs from the findings found in most studies in this area.

Author Biographies

Maria de Lourdes de Azevedo Barbosa, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Possui graduação em Turismo pela Universidade Federal do Pará (1985), especialização em Administração Hoteleira pela Universidade Federal de Juiz de Fora, mestrado em Administração pela Universidade Federal de Pernambuco (2001) e doutorado em Administração pela Universidade Federal de Pernambuco (2006). Atualmente é professora pesquisadora aposentada vinculada ao PPHTUR - Programa de Pós-Graduação em Hotelaria e Turismo da Universidade Federal de Pernambuco - UFPE. Líder do Grupo de Pesquisa CHT - Centro de Estudos em Hospitalidade, Turismo e Gastronomia.Tem experiência na área de Gestão do Turismo, Hotelaria e Gastronomia, com ênfase em Marketing e Consumo, tendo como temas de interesse mais recente: Cultura Alimentar da Amazônia, Gastronomia Regional e Consumo.

Lissa Valéria Fernandes Ferreira, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Doutorado em Administração de Empresas pela Universidade de Barcelona (2005), revalidado pela Universidade de Brasília (2006) e Pós-Doutorado em Comunicação Estratégica pela Universidade Autônoma de Barcelona (2020/CNPq) . Mestrado em Comunicação e Estratégia Política pela Universidade Autônoma de Barcelona (2005). Suficiência Investigadora (DEA) em Pesquisa de Mercado pela Universidade de Barcelona (2002). Especialização em Finanças Empresariais pela Fundação Getúlio Vargas (1998). Bacharel em Administração pela Universidade Potiguar (1990). Professora Associada da Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN. Membro permanente do Programa de Pós-Graduação em Turismo Stricto Sensu (PPGTUR/UFRN). Membro pesquisadora do Grupo de Estudos em Gestão do Turismo GESTUR/CNPq. Membro pesquisadora do Laboratório de Análise Instrumental da Comunicação LAICOM/UFMS-CNPq. Coordenadora do Grupo de Pesquisa Marcas e Marketing GMPAR/CNPq. Membro pesquisadora da Associação Científica para a Avaliação e Medição de Valores Humanos AEVA/Barcelona-Espanha.Tem experiência nas áreas de Turismo Sustentável e Marketing Estratégico, atuando nos seguintes temas: Gestão da Qualidade, Comportamento do Consumidor e Gestão de Marcas (BRANDING).

Evadio Pereira Filho, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Doutor (UFRN) e Mestre (UnP) em Administração, com ênfase nos campos de estratégia e marketing, Especialista em Gestão Ambiental (IFRN) e graduado em Engenharia de Produção (UFRN). Atualmente é professor efetivo do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba (IFPB). Seus interesses de pesquisa incluem comportamento do consumidor, gestão de serviços, gestão da qualidade, gestão de operações, empreendedorismo e ergonomia.

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Published

2022-06-01

How to Cite

Barbosa, J. W. de Q., Barbosa, M. de L. de A., Ferreira, L. V. F., & Pereira Filho, E. (2022). Satisfaction, loyalty and repurchase intention: a study with supermarket delivery consumers in times of pandemic. Marketing & Tourism Review, 7(1). Retrieved from https://revistas.face.ufmg.br/index.php/mtr/article/view/7336