C’mon!!! The inducing factors of the supporting act of tennis players by fans-consumers

Authors

Keywords:

comportamento do consumidor, consumidor esportivo, torcida, tênis, jogo de tênis

Abstract

The purpose of this study were to identify elements that induce the individual to support a professional tennis player, verify the regularity of support of the individual for a professional tennis player, and identify whether the support for a tennis player is dedicated to a single individual or multiple ones. Understanding the supporter behavior in relation to the tennis player could lead to the comprehension of the righteous paths to be followed by the managers working in this sports industry, which has the supporter as the consumer of several facets of its product. In order to collect the data, in-depth interviews were carried out with 15 men, residents of the city of Uberlândia-MG, that stated to be a supporter of a specific tennis player (a semi-structured script was used). As a result, it was found that the elements that induce supporting a tennis player take into account the style of play, the personality of the athlete, as well as the career of the player. There is a prevailing behavior of maintenance of support throughout the time; however, exceptions were noted. Generally, the fans support only one player, but it was also observed the supporting behavior for multiple tennis players at the same time.

Author Biographies

Fabiana Soares, UFU (Universidade Federal de Uberlândia), Brasil

Bacharel em Administração pela Universidade Federal de Uberlândia.

Elcio Santana, Universidade Federal de Uberlândia, Brasil

Professor Associado 2 da FAGEN (Faculdade de Gestão e Negócios) da UFU (Universidade Federal de Uberlândia), doutor em Administração pela UFPR, Mestre em Administração de Organizações pela USP (FEA-RP), Especialista em Marketing pela FGV, Graduado em Administração pela UFU. Tem experiência profissional e acadêmica no campo da Administração, com ênfase em Marketing, atuando principalmente nas seguintes áreas: comportamento do consumidor (em especial, amor à marca) e marketing esportivo.

References

ATP Tour. (2017). ATP Rankings Single. Recuperado de http://www.atpworldtour.com/en/rankings/singles

ATP Tour. (2018). Kokkinakis Storms Back To Stun Federer In Miami. Recuperado de https://www.atptour.com/en/news/miami-2018-saturday-kokkinakis-federer

ATP Tour. (2021). Thanasi Kokkinakis. Recuperado de https://www.atptour.com/en/players/thanasi-kokkinakis/kd46/overview

Bruno, J. F. F., & Messias, R. (2016, julho). Marketing esportivo: um estudo de caso sobre hábitos de consumo entre torcedores de clubes de futebol. Anais do Seminário de Pesquisa, Pós-Graduação, Ensino e Extensão do Câmpus Anápolis de CSEH (SEPE), Anapólis, GO, Brasil, 2. Recuperado de https://www.anais.ueg.br/index.php/sepe/article/view/7385

Badenhausen, K. (30 de Agosto de 2016). 12 tenistas mais bem pagos de 2016. Fonte: Forbes: https://www.forbes.com.br/outros_destaques/2016/08/tenistas-bem-pagos-de-2016/

Burjaili, C. O. (2014). Roger Federer: uma análise multidimensional do tenista como produto (Trabalho de conclusão de curso). Universidade Federal de Uberlândia – UFU, Uberlândia, MG, Brasil.

Cialdini, R. B., Borden, R. J., Thorne, A., Walker, M. R., Freeman, S., & Sloan, L. R. (1976). Basking in reflected glory: Three (football) field studies. Journal of personality and social psychology, 34(3), 366.

Collis J., & Hussey R. (2005). Pesquisa em administração: um guia prático para alunos de graduação e pós-graduação (2a ed.). Porto Alegre: Bookman.

COB. (2017). Tênis. Recuperado de https://www.cob.org.br/pt/Esportes/tenis

Deloitte. (2011). Rugby e artes marciais são os esportes apontados como os de maior crescimento futuro no Brasil. Recuperado de http://www.deloitte.com.br/comunicados/releasepesquisaesportes.pdf

Malhotra, N. K. (2012). Pesquisa de Marketing: uma orientação aplicada (6a ed.). Porto Alegre: Bookman.

Máquina do esporte. (2016). Rio Open aposta em licenciamento e amplia leque de produtos oficiais. Recuperado de http://maquinadoesporte.uol.com.br/artigo/rio-open-aposta-em-licenciamento-e-amplia-leque-de-produtos-oficiais_29876.html

Meadows, N. (2021). Thanasi Kokkinakis - Ordineroli Speaking [Podcast]. Recuperado em https://player.fm/series/ordineroli-speaking/thanasi-kokkinakis-ordineroli-speaking

Mullin, B. J., Hardy, S., & Sutton, W. A. (2004). Marketing esportivo. (2a ed.). Porto Alegre: Bookman.

Revista Tênis. (2014). Venda de ingressos do US Open gera mais de 100 milhões de dólares para a USTA. Recuperado de http://revistatenis.uol.com.br/artigo/venda-de-ingressos-do-us-open-gera-mais-de-100-milhoes-de-dolares-para-usta_12157.html

Revista Tênis. (2016). Batalha entre Murray e Raonic na semifinal do ATP Finals rende maior audiência da história. Recuperado de http://revistatenis.uol.com.br/artigo/batalha-entre-murray-raonic-na-semifinal-do-atp-finals-rendeu-maior-audiencia-historia_14234.html

Santos, J. M. C. M. (2013, setembro). O Torcedor e o Consumo de Partidas de Futebol: Uma Visão Histórica de um Fenômeno Cultural no Brasil na Primeira Metade do Século XX. Anais XXXVII EnANPAD, Rio de Janeiro, RJ, Brasil, 37. Recuperado de http://www.anpad.org.br/admin/pdf/2013_EnANPAD_MKT1628.pdf

Siqueira, M. A. (2014). Marketing esportivo. São Paulo: Saraiva.

Tênis Brasil. (2017). ATP negocia em bloco a transmissão de 12 torneios. Recuperado de http://tenisbrasil.uol.com.br/noticias/51113/ATP-negocia-em-bloco-a-transmissao-de-12-torneios/

WTA Tour. (2017). WTA Rankings Single. Recuperado de http://www.wtatennis.com/rankings

Published

2022-06-01

How to Cite

Soares, F., & Santana, E. (2022). C’mon!!! The inducing factors of the supporting act of tennis players by fans-consumers. Marketing & Tourism Review, 7(1). Retrieved from https://revistas.face.ufmg.br/index.php/mtr/article/view/6894