RELAÇÃO ENTRE MODALIDADE DE ENSINO E DESEMPENHO ACADÊMICO

ANÁLISE MULTINÍVEL DO ENADE EM CIÊNCIAS CONTÁBEIS

Authors

  • Elisabeth Freitas de Araujo Universidade Federal da Bahia - UFBA
  • Antonio Gualberto Pereira Universidade Federal da Bahia
  • Luiz Paulo Lopes Fávero Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.22561/cvr.v34i2.7639

Keywords:

Expansion of Higher Education, Distance Education, Educational Assessment, Linear Hierarchical Method

Abstract

Despite not being a recent modality, distance education is still viewed with suspicion by the academic community. With the expansion, there is a concern to guarantee quality, according to the MEC criteria. For this, the teaching evaluation system relies, among others, on ENADE. This study aimed to identify whether there is a relationship between the teaching modality and student achievement in Accounting, in ENADE 2012, 2015 and 2018. The foundations of the Educational Production Function (EPF) supported the discussions. The ENADE microdata were the main data source and the Linear Hierarchical Method (LHM) was used for empirical tests. The results did not provide evidence for rejecting the null hypothesis in 2012, rejecting it at the level of 5% in 2015 and 2018. In the joint analysis, the results are inconclusive for the modality. This study covers gaps found in investigations on modality and performance in Accounting, when studying this relationship from the perspective of EPF, through LHM, which enables contextual analysis. Thus, there are contributions to the understanding of the institution's influence and the impacts that socioeconomic characteristics have on student achievement. From the perspective of the hybrid model, the findings are relevant to analyze whether the behavior of the modality is related to other variables, through possible interactions.

Author Biographies

Elisabeth Freitas de Araujo, Universidade Federal da Bahia - UFBA

Mestre em Ciências Contábeis pela Faculdade de Ciências Contábeis, Universidade Federal da Bahia (UFBA). Endereço: Av Reitor Miguel Calmon S/N, Canela, CEP: 40.110-903, Salvador/BA, Brasil, Telefone 55 71 3283-8781, E-mail: araujo_beth@hotmail.com

https://orcid.org/0000-0002-9117-7818

Antonio Gualberto Pereira, Universidade Federal da Bahia

Doutor em Controladoria e Contabilidade pela Faculdade de Economia, Administração, Contabilidade e Atuária da Universidade de São Paulo (FEA/USP), Professor do Programa de Pós-Graduação em Contabilidade da Universidade Federal da Bahia (UFBA). Endereço: Av Reitor Miguel Calmon S/N, Canela, CEP: 40.110-903, Salvador/BA, Brasil, Telefone 55 71 3283-8781, E-mail: antoniopereira@ufba.br

https://orcid.org/0000-0003-2354-6797

Luiz Paulo Lopes Fávero, Universidade de São Paulo

Doutor em Administração, Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade, Universidade de São Paulo (FEA/USP), Livre-Docente pela Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade, Universidade de São Paulo (FEA/USP). Endereço: Av. Professor Luciano Gualberto, 908, Butantã, CEP: 05508-010, São Paulo/SP, Brasil. E-mail: lpfavero@usp.br

https://orcid.org/0000-0001-8516-6701

References

Alves, A. M., Araújo, E., Borali, H. L., Ferreira, P. V., & Souza, S. R. (2014). Educação a distância: aspectos positivos e análise a favor da modalidade. Cadernos de Educação, 13(27), 188-199. http://dx.doi.org/10.15603/1679-8104/ce.v13n27p188-199

Alves, F., & Candido, O. (2017). O efeito da escola e os determinantes do rendimento escolar: uma análise dos resultados dos estudantes brasileiros nas últimas três edições do PISA. Anais do 45° Encontro Nacional de Economia, Natal, RN, Brasil.

Andrade, M. A. B. (2011). As contribuições da avaliação dos cursos de graduação para a melhoria da qualidade da educação superior [Tese de Doutorado, Universidade Federal da Bahia]. http://www.repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/9019

Andrade, M. A. B. (2012). A avaliação da educação superior: uma breve análise no campo teórico-conceitual. Revista Entre Ideias, 1(2), 27-45. https://doi.org/10.9771/2317-1219rf.v1i2.6379

Andriola, W. B. (2009). Fatores institucionais associados aos resultados do Exame Nacional de Desempenho Estudantil (ENADE): estudo dos cursos de graduação da Universidade Federal do Ceará (UFC). Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio em Educación, 7(1), 22-49. https://revistas.uam.es/reice/article/view/5421

Batista, A. B., Cruz, N. V. S., Andrade, C. M., & Bruni, A. L. (2014). Desempenho discente nos ENADEs 2009 e 2012 do curso de ciências contábeis do nordeste brasileiro: uma análise comparativa entre o ensino à distância e o ensino presencial. Anais do 21° Congresso Brasileiro de Custos, Natal, RN.

Blaug, M. (1975). Introdução à Economia da Educação; tradução de Leonel Vallandro e Volnei Alves Corrêa. Editora Globo.

Brasil. (2020). Coronavírus|Brasil. https://covid.saude.gov.br/

Brito, M. R. F. (2008). O Sinaes e o ENADE: da concepção à implantação. Avaliação, 13(3), 841-850. https://doi.org/10.1590/S1414-40772008000300014

Caetano, C. C. R., Cardoso, T. A. O., Miranda, G. J., & Freitas, S. C. (2015). Desempenho no ENADE em ciências contábeis: ensino a distância (EAD) versus presencial. Revista Universo Contábil, 11(4), 147-165. https://proxy.furb.br/ojs/index.php/universocontabil/article/view/5047/3201

Chen, C. C., Jones, K. T., & Moreland, K. A. (2013). Online accounting education versus in-class delivery: does course level matter? Issues in Accounting Education, 28(1), 1-16. http://dx.doi.org/10.2308/iace-50303

Ching, Y., & Hsu, Y. (2015). Online graduate students’ preferences of discussion modality: does gender matter? MERLOT Journal of Online Learning and Teaching, 11(1). https://jolt.merlot.org/vol11no1/Ching_0315.pdf

Cruz, C. C. M. S. (2010). Modelos Multi-nível: Fundamentos e Aplicações [Dissertação de Mestrado, Universidade Aberta, Lisboa].

De Vaus, D. (2001). Research Design in Social Research. Sage Publications.

Fávero, L. P., & Belfiore, P. (2017). Manual de análise de dados: estatística e modelagem multivariada com Excel®, SPSS® e Stata®. Elsevier.

Ferreira, M. A. (2015). Determinantes do desempenho discente no ENADE em cursos de Ciências Contábeis [Dissertação de Mestrado, Universidade Federal de Uberlândia]. https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/12620

Figlio, D. N., Rush, M., & Yin, L. (2010). Is it live or is it internet? Experimental estimates of the effects of online instruction on student learning. Journal of Labor Economics, 31(4), 763-784. https://doi.org/10.1086/669930

Finch, W. H., Bolin, J. E., & Kelley, K. (2019). Multilevel modeling using R. 2nd ed. CRC Press.

Gatti, B. A. (2002). Avaliação educacional no Brasil: pontuando uma história de ações. EccoS Rev. Cient., UNINOVE, 1(4), 17-41. https://doi.org/10.5585/eccos.v4i1.291

Giroux, H. A. (2014). Neoliberalism's war on higher education. Haymarket Books.

Goldstein, H. (2011). Multilevel Statistical Models. 4th ed. John Wiley & Sons Ltd.

Hanushek, E. A. (1968). The education of negroes and whites [Ph.D. Thesis, Massachusetts Institute of Technology].

Hanushek, E. A. (1979) Conceptual and empirical issues in the estimation of educational production functions. The Journal of Human Resources, 14(3), 351-388. https://doi.org/10.2307/145575

Heck, R. H., Thomas, S. L., & Tabata, L. N. (2014). Multilevel and Longitudinal Modeling with IBM SPSS. The University of Hawaii at Manoa. 2nd edition. Routledge.

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira – INEP (Brasil). (1995-2019). Sinopses Estatísticas da Educação Superior. http://portal.inep.gov.br/web/guest/sinopses-estatisticas-da-educacao-superior

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira – INEP (Brasil). (2012-2015). Microdados ENADE. https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/microdados/enade

Klug, Y. S., Machado, D. G., Menezes, G. R., & Lemos, V. da S. (2018). Ensino superior em Contabilidade: análise da influência da modalidade de ensino no desempenho discente conforme ENADE e CPC. Anais do 18° USP International Conference in Accounting, São Paulo, SP.

Lemos, K. C. S., & Miranda, G. J. (2015). Alto e baixo desempenho no ENADE: Que variáveis explicam? Revista Ambiente Contábil, 7(2), 101-118. https://periodicos.ufrn.br/ambiente/article/view/5579

Luckesi, C. C. (2005). Avaliação da aprendizagem: visão geral. [Entrevista cedida a] Paulo Camargo, Conferência: Avaliação da Aprendizagem na Escola, Sorocaba, SP.

Luzzi, D. A. (2007). O papel da educação à distância na mudança de paradigma educativo: da visão dicotômica ao continuum educativo [Tese de Doutorado, Universidade de São Paulo, São Paulo].

Means, B., Toyama, Y., Murphy, R., Baki, M., & Jones, K. (2010). Evaluation of evidence-based practices in online learning: a meta-analysis and review of online learning studies. U.S. Department of Education, Washington, D.C. https://www2.ed.gov/rschstat/eval/tech/evidence-based-practices/finalreport.pdf

Means, B., Toyama, Y., Murphy, R., & Baki, M. (2013). The effectiveness of online and blended learning: a meta-analysis of the empirical literature. Teachers College Record, 115(3), 1-47. https://learnonline.ecampusontario.ca/App_Content/Resource/docs/7b0981b7-dbd6-41d2-83b9-67878a0ed052/The%20effectiveness%20of%20online%20and%20blended%20learning_%20A%20meta-analysis%20of%20the%20empirical%20literature.pdf

Ministério Da Educação (Brasil). (2018). Apresentação. Brasília. Disponível: http://portal.mec.gov.br/institucional.

Miranda, G. J., Lemos, K. C. S., Oliveira, A. S., & Ferreira, M. A. (2015). Determinantes do desempenho acadêmico na área de negócios. Revista Meta: Avaliação, 7(20), 175-209. http://dx.doi.org/10.22347/2175-2753v7i20.264

Moran, J. M. (2009). Modelos e avaliação do ensino superior a distância no Brasil. Revista ETD – Educação Temática Digital da Unicamp, 10(2). https://doi.org/10.20396/etd.v10i2.977

Moreira, A. M. A. (2010). Fatores institucionais e desempenho acadêmico no Enade: Um estudo sobre os cursos de biologia, engenharia civil, história e pedagogia [Tese de Doutorado, Universidade de Brasília]. https://repositorio.unb.br/handle/10482/8663

Moreira, K. S. G. (2013). Determinantes do desempenho escolar no Rio Grande do Sul: uma análise a partir de modelos hierárquicos [Dissertação de Mestrado, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul].

Niskier, A. (2009). Os aspectos culturais e a EAD. In Litto, F. M.; Formiga, M. M. M. (Org.) Educação à distância: o estado da arte (pp. 28-33). Pearson Education do Brasil.

Nunes, I. B. (2009). A história da EAD no mundo. In Litto, F. M.; Formiga, M. M. M. (Org.) Educação à distância: o estado da arte (pp. 2-8). Pearson Education do Brasil.

Ramos, C. A. (2015). Introdução à Economia da Educação. Alta Books.

Rabe-Hesketh, S., & Skrondal, A. (2012). Multilevel and longitudinal using Stata. 3rd ed. Stata Press.

Raudenbush, S., & Bryk, A. (2002). Hierarchical linear models: applications and data analysis methods. 2nd ed. Sage Publications.

Rodrigues, B. C. O., Resende, M. S., Miranda, G. J., & Pereira, J. M. (2016). Determinantes do desempenho acadêmico dos alunos dos cursos de Ciências Contábeis no ensino à distância. Enfoque: Reflexão Contábil, 35(2), 139-153. DOI: https://doi.org/10.4025/enfoque.v35i2.30105

Russell, T. L. (1999). The no significant difference phenomenon: a comparative research annotated bibliography on technology for distance education: about the book. http://www.nosignificantdifference.org/about.asp

Santos, N. A. (2012). Determinantes do desempenho acadêmico dos alunos dos cursos de ciências contábeis [Tese de Doutorado, Universidade de São Paulo]. https://doi.org/10.11606/T.12.2012.tde-11062012-164530

Shachar, M., & Neumann, Y. (2010). Twenty years of research on the academic performance differences between traditional and distance learning: summative metaanalysis and trend examination. MERLOT Journal of Online Learning and Teaching. 6(2), 318-334. https://jolt.merlot.org/vol6no2/shachar_0610.pdf

Silva, I. G. (2013). Avaliando o aprendizado a distância versus o presencial: a que distância a educação on-line se encontra do ensino presencial? Revista FGV Online, 3(1), 1-15. https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/revfgvonline/article/view/19366/18562

Silva, I. J. A., Nasu, V. H., Leal, E. A., & Miranda, G. J. (2020). Fatores determinantes da evasão nos cursos de Ciências Contábeis no Brasil. Revista GUAL, 13(1), 48-69. DOI: http://dx.doi.org/10.5007/1983-4535.2020v13n1p48

Snijders, T. A. B., & Bosker, R. J. (2012). Multilevel analysis: an introduction to basic and advanced multilevel modeling. 2nd ed. Sage Publications.

Sousa, A. S. Q., & Maciel, C. E. (2016). Expansão da educação superior: permanência e evasão em cursos da Universidade Aberta do Brasil. Educação em Revista, 32(4), 175-204. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698161689

The R Foundation. The R Project for Statistical Computing. https://www.r-project.org/

Zhao, Y., Lei, J., Yan, B., Lai, C., & Tan, H. S. (2005). What makes the difference? A practical analysis of research on the effectiveness of distance education. Teachers College Record, 107(8), 1836-1884. https://pdfs.semanticscholar.org/a1c7/938dd1c674ac58ec068197a108058b9af60e.pdf

Published

2023-11-30

How to Cite

ARAUJO, E. F. de; PEREIRA, A. G.; FÁVERO, L. P. L. RELAÇÃO ENTRE MODALIDADE DE ENSINO E DESEMPENHO ACADÊMICO: ANÁLISE MULTINÍVEL DO ENADE EM CIÊNCIAS CONTÁBEIS. Contabilidade Vista & Revista, [S. l.], v. 34, n. 2, p. 179–203, 2023. DOI: 10.22561/cvr.v34i2.7639. Disponível em: https://revistas.face.ufmg.br/index.php/contabilidadevistaerevista/article/view/7639. Acesso em: 16 may. 2024.