The first 80 days of the COVID-19 pandemic in the city of Belo Horizonte: from containment to reopening

Authors

  • Mônica Viegas Andrade
  • Kenya Noronha Departamento de Economia. Centro de Desenvolvimento e Planejamento Regional, Faculdade de Ciências Econômicas, Universidade Federal de Minas Gerais. Avenida Presidente Antônio Carlos, 6627 – Pampulha. Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-7174-6710
  • Cássio Maldonado Turra Departamento de Demografia. Centro de Desenvolvimento e Planejamento Regional, Faculdade de Ciências Econômicas, Universidade Federal de Minas Gerais. Avenida Presidente Antônio Carlos, 6627 – Pampulha. Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-4051-3567
  • Gilvan Ramalho Guedes Departamento de Demografia. Centro de Desenvolvimento e Planejamento Regional, Faculdade de Ciências Econômicas, Universidade Federal de Minas Gerais. Avenida Presidente Antônio Carlos, 6627 – Pampulha. Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil. https://orcid.org/0000-0001-8231-238X
  • Fernanda Cimini Departamento de Economia. Centro de Desenvolvimento e Planejamento Regional, Faculdade de Ciências Econômicas, Universidade Federal de Minas Gerais. Avenida Presidente Antônio Carlos, 6627 – Pampulha. Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-2170-6443
  • Leonardo Costa Ribeiro Departamento de Economia. Centro de Desenvolvimento e Planejamento Regional, Faculdade de Ciências Econômicas, Universidade Federal de Minas Gerais. Avenida Presidente Antônio Carlos, 6627 – Pampulha. Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-7772-9313
  • Américo Tristão Bernardes Departamento de Física. Instituto de Ciências Exatas e Biológicas. Campus Universitário Morro do Cruzeiro. Ouro Preto, Minas Gerais, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-1736-7215
  • Edson Paulo Domingues Departamento de Economia. Centro de Desenvolvimento e Planejamento Regional, Faculdade de Ciências Econômicas, Universidade Federal de Minas Gerais. Avenida Presidente Antônio Carlos, 6627 – Pampulha. Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-7640-6010
  • Mirian Martins Ribeiro Departamento de Ciências Econômicas, Universidade Federal de Ouro Preto, Rua do Catete, nº 166, Prédio Pe. Avelar, 2º andar, sala 04, centro – Mariana, Minas Gerais, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-4256-220X
  • Laura de Almeida Botega Departamento de Economia. Centro de Desenvolvimento e Planejamento Regional, Faculdade de Ciências Econômicas, Universidade Federal de Minas Gerais. Avenida Presidente Antônio Carlos, 6627 – Pampulha. Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil. https://orcid.org/0000-0001-6030-4100
  • Lucas Resende de Carvalho Departamento de Economia. Centro de Desenvolvimento e Planejamento Regional, Faculdade de Ciências Econômicas, Universidade Federal de Minas Gerais. Avenida Presidente Antônio Carlos, 6627 – Pampulha. Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-3618-3967
  • Daniel Nogueira Departamento de Economia. Centro de Desenvolvimento e Planejamento Regional, Faculdade de Ciências Econômicas, Universidade Federal de Minas Gerais. Avenida Presidente Antônio Carlos, 6627 – Pampulha. Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-3206-7782
  • Júlia Almeida Calazans Departamento de Demografia. Centro de Desenvolvimento e Planejamento Regional, Faculdade de Ciências Econômicas, Universidade Federal de Minas Gerais. Avenida Presidente Antônio Carlos, 6627 – Pampulha. Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-6215-3251
  • Nayara Abreu Julião Departamento de Economia. Centro de Desenvolvimento e Planejamento Regional, Faculdade de Ciências Econômicas, Universidade Federal de Minas Gerais. Avenida Presidente Antônio Carlos, 6627 – Pampulha. Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-3223-9468
  • Aline de Souza Departamento de Economia. Centro de Desenvolvimento e Planejamento Regional, Faculdade de Ciências Econômicas, Universidade Federal de Minas Gerais. Avenida Presidente Antônio Carlos, 6627 – Pampulha. Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil. https://orcid.org/0000-0001-8860-9643
  • Valéria Andrade Silva Faculdade de Ciências Econômicas, Universidade Federal de Minas Gerais. Avenida Presidente Antônio Carlos, 6627 – Pampulha. Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-3316-7459
  • Victor Hugo Lima Faculdade de Ciências Econômicas, Universidade Federal de Minas Gerais. Avenida Presidente Antônio Carlos, 6627 – Pampulha. Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil. https://orcid.org/0000-0001-6712-2166
  • Jéferson Pereira Andrade Departamento de Estatística, Universidade Federal de Minas Gerais, Avenida Presidente Antônio Carlos, 6627 – Pampulha. Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-0731-3427
  • Monique Felix Ferreira Diretoria de Atenção Hospitalar e de Urgência e Emergência. Secretaria de Estado de Saúde de Minas Gerais. Edifício Minas. Rodovia Papa João Paulo II - Serra Verde, nº4143 – Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-2513-4382
  • Reinaldo Onofre dos Santos Secretaria Municipal de Planejamento, Orçamento e Gestão. Av. Afonso Pena, 1212 – Centro. Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil. https://orcid.org/0000-0001-6762-9100
  • Jomara Alves da Silva Grupo de Inovação em Saúde. Secretaria Municipal de Saúde. Avenida Afonso Pena, 2336. Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil. https://orcid.org/0000-0001-9595-4138

Abstract

The paper examines the implications of Covid-19 pandemic for the city of Belo Horizonte (BH), during the first 80 days of the disease. We use a descriptive-analytical approach to estimate the growth of Covid-19 cases over time, the excess of deaths, the virus’ rate of transmissibility, and the consequent burden on the municipal the health system, measured by the rate of occupancy of public hospital beds. Also, we identify the main containment policies adopted by local authorities, and the implications of reopening measures and the following reduction of social distancing. Our findings reveal that a well-managed Unified Health System (SUS) is paramount to effectively tackle the pandemic and its consequences for the population. The reopening process has imposed new challenges that will require close monitoring by the authorities and by the society.

Published

2020-10-04

How to Cite

VIEGAS ANDRADE, M.; NORONHA, K.; MALDONADO TURRA, C.; RAMALHO GUEDES, G.; CIMINI, F.; COSTA RIBEIRO, L.; TRISTÃO BERNARDES, A.; PAULO DOMINGUES, E.; MARTINS RIBEIRO, M.; DE ALMEIDA BOTEGA, L.; RESENDE DE CARVALHO, L.; NOGUEIRA, D.; ALMEIDA CALAZANS, J.; ABREU JULIÃO, N.; DE SOUZA, A.; ANDRADE SILVA, V.; LIMA, V. H.; PEREIRA ANDRADE, J.; FELIX FERREIRA, M.; ONOFRE DOS SANTOS, R.; ALVES DA SILVA, J. The first 80 days of the COVID-19 pandemic in the city of Belo Horizonte: from containment to reopening. Nova Economia, [S. l.], v. 30, n. 2, p. 701–737, 2020. Disponível em: https://revistas.face.ufmg.br/index.php/novaeconomia/article/view/6302. Acesso em: 30 jun. 2024.

Issue

Section

Regular Issue