ANPTUR 20 anos: panorama das publicações sobre turismo e tecnologias da informação e comunicação (TIC) no seminário
DOI:
https://doi.org/10.29149/mtr.v9i1.8099Keywords:
Tourism, Information and Communication Technology, Literature Review, ANPTUR, Technological InnovationAbstract
The present study aims to identify the variety of research that addressed the relationship between tourism and ICTs published in the proceedings of the Seminar of the Association for Research and Graduate Studies in Tourism (ANPTUR), in its 20 years of operation. Characterized as a descriptive study with a qualitative approach, a systematic literature review was used as a methodological strategy, defining as a data source the research published in all the Annals of the ANPTUR Seminar available online. Research in tourism in Brazil is relatively new and when it comes to the theme that involves ICTs and tourism, it is even more recent. With the process of evolution and change of ICTs, there is a need for studies that understand this relationship between new technologies associated with tourism, which have brought several possibilities to the sector. The classification of the analyzes identified that the theme that concentrates the most significant number of studies is the dimension that focuses on the role of supply and the Commercial Functions of the Industry, with 54.82% of published research, totaling 91 articles. In second place is the dimension of consumer behavior and demand, with 28.31% of research representation; and finally, the Technological Innovations dimension, which comprises studies related to the adoption of new digital technologies by the industry as a whole, representing 16.87% of the research, with 28 articles on this theme. It was possible to identify the evolution of research involving ICTs and Tourism that reinforces the importance that digital technologies have been taking in the management and practice of tourist activity. It is observed that there is still a need for researchers to explore studies on topics related to technological innovations, such as the use of big data for destination management, adoption and acceptance of NFTs and blockchain, wearable technologies.
References
Almeida, B. T. & Leal, S. R. (2021). Authenticity in social media: a post-postmodern tourism perspective. Anais do XVIII Seminário da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo. Recuperado de: https://www.anptur.org.br/anais/anais/files/18/2119.pdf
Aguiar, E.C, Farias, S.A., Costa, A.C.V. (2011) A sustentabilidade de destinos turísticos expressa no website das localidades: o caso de Fernando de Noronha. Anais do VII Seminário da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo. Recuperado de: https://www.anptur.org.br/anais/anais/files/8/110.pdf
Araujo, T. M. O.; Farias, M. F. & Mendes Filho, L. (2018). Tecnologias de informação e comunicação no turismo: um estudo sobre vendas on-line nos websites das agências de viagens tradicionais do estado do Rio Grande Do Norte (Brasil). Anais do XV Seminário da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo. Recuperado de: https://www.anptur.org.br/anais/anais/files/15/1080.pdf
Assis, J. A. G., & Silva, A. C. B. (2021). “Vi na internet”: o uso do marketing nas mídias sociais do Hotel Radisson Recife durante a pandemia da COVID-19. Anais do XVIII Seminário da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo. Recuperado de: https://www.anptur.org.br/anais/anais/files/18/2325.pdf
Andrade, D. A .C. & Panosso Netto, A. (2019). A hospitalidade no Airbnb: em busca de evidências a partir das online travel reviews. Anais do XVI Seminário da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo. Recuperado de: https://www.anptur.org.br/anais/anais/files/16/1482.pdf
Andrade-Matos, M. B.; Barbosa, L. S. S.; Perinotto, A. R. C. (2019). Marketing digital: a influência das mídias sociais digitais no processo de decisão de compra dos consumidores de meios de hospedagem. Anais do XVI Seminário da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo. Recuperado de: https://www.anptur.org.br/anais/anais/files/16/1296.pdf
Anptur. (2022) Anais do Seminários Anptur 2005 a 2021. Recuperado de: https://www.anptur.org.br/anais/anais/edicao_anterior.php
Arrigara, M. and Levina, N. (2008). Social Dynamics in Online Cultural Fields. ICIS 2008 Proceedings. 120. https://aisel.aisnet.org/icis2008/120
Barbosa, D. P., & Medaglia, J. (2018) Tecnologia digital, turismo e os hábitos de consumo dos viajantes contemporâneos. XV Seminário da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo. Recuperado de: https://www.anptur.org.br/anais/anais/files/15/1092.pdf
Beni, M. C. (2017). Entendendo o novo turismo na economia colaborativa e compartilhada. A evolução tecnológica e os impactos na gestão estratégica e no marketing de Turismo: e-Tourism. São Paulo: Associação Nacional de Pesquisa em Turismo.
Biz, A., Azzolim, R., & Neves, A. J. W. A. (2016). Estudo dos aplicativos para dispositivos móveis com foco em atrativos turísticos da cidade de Curitiba (PR). XIII Seminário da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo. Recuperado de: https://www.anptur.org.br/anais/anais/files/13/468.pdf
Biz, A. A.; Correa, C. (2016). Abordagem brasileira sobre turismo e tecnologias da informação e comunicação: 10 anos de produção do Seminário da ANPTUR. Revista Turismo & Desenvolvimento, nº 26, p. 33 – 45, 2016. https://doi.org/10.34624/rtd.v0i26.10737
Buhalis, D. (2019). Technology in tourism-from information communication technologies to eTourism and smart tourism towards ambient intelligence tourism: a perspective article. Tourism Review, Vol. 75 No. 1, pp. 267-272. https://doi.org/10.1108/TR-06-2019-0258
Buhalis, D. (2000). Tourism and information technologies: Past, present and future. Tourism Recreation research, 25(1), 41-58. https://doi.org/10.1080/02508281.2000.11014899
Buhalis, D. & Law, R. (2008), “Progress in information technology and tourism management: 20 years on and 10 years after the internet-the state of eTourism research”, Tourism Management, Vol. 29 N. 4, pp. 609-623. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2008.01.005
Cacho, A., Anjos, L. C., & Mendes Filho, L. (2014). Informações Turísticas Disponibilizadas nos Websites das Cidades e Estados Sede da Copa da FIFA 2014. Anais do XI Seminário da Associação Nacional Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo. Recuperado de: https://www.anptur.org.br/anais/anais/files/11/95.pdf
Cacho, A.; Figueiredo, M. R. C., & Araújo, M. V. P. (2016). Uso de mídias sociais como alternativa para apoiar iniciativas de destinos inteligentes: analisando dados do Twitter durante a Copa de 2014 em Natal. Anais do XIII Seminário da Associação Nacional Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo. Recuperado de: https://www.anptur.org.br/anais/anais/files/12/140.pdf
Chagas, M. M. & Dantas, A. V. S. (2009). A Imagem do Brasil enquanto destino turístico nos websites das operadoras de turismo europeias. Anais do VI Seminário da Associação Nacional Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo. Recuperado de: https://www.anptur.org.br/anais/anais/files/6/27.pdf
Corrêa, C. H. W., Araujo; V. & Aldrigui, M. (2013). Inovação para os megaeventos esportivos no Brasil: Aplicativos de viagens para guiar o turista estrangeiro. Anais do X Seminário da Associação Nacional Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo. Recuperado de: https://www.anptur.org.br/anais/anais/files/10/[136]x_anptur_2013.pdf
Costa, A. B., & Zoltowski, A. P. C. (2014). Como escrever um artigo de revisão sistemática. In S. H. Koller, M. C. P. P. Couto, & J. V. Hohendorff (Eds.), Manual de produção científica (pp. 55–70). https://www.biosanas.com.br/uploads/outros/artigos_cientificos/18/6505082c2a7c23986651c7b1f7a4a92e.pdf
Cruz, D. F., & Anjos, S. J. G. (2010). As ferramentas de inteligência competitiva utilizadas pelas redes hoteleiras da região sudeste do Brasil como suporte à tomada de decisão. Anais do VII Seminário da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo. Recuperado de: https://www.anptur.org.br/anais/anais/files/7/35.pdf
Farias, F. F., Freie, O., Quevedo-Silva, F., Panosso-Netto, A. (2021). “Se você comprar, eu comprarei”. O boca a boca eletrônico e a importância da credibilidade da fonte no contexto do Turismo: uma revisão de literatura. Anais do XV Seminário da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo. Recuperado de: https://www.anptur.org.br/anais/anais/files/15/1074.pdf
Garcia, G. M., & Sohn, A. P. L. (2019). O Crescimento das Online Travel Agencies: Um estudo sobre a BOOKING.COM. Anais do XVI Seminário da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo. Recuperado de: https://www.anptur.org.br/anais/anais/files/16/1383.pdf
Gil, A. C. (2007). Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas. https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/150/o/Anexo_C1_como_elaborar_projeto_de_pesquisa_-_antonio_carlos_gil.pdf
Goldenberg, C., Pinotti, R., & Wada, E. K. (2015). Hospitalidade e comunicação dirigida à nova classe média: Análise de websites de quatro empresas de serviços turísticos. Anais do XII Seminário da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo. Recuperado de: https://www.anptur.org.br/anais/anais/files/12/74.pdf
Gonçalves, M. B., & Mazaro, R. M. (2013). As mídias sociais como ferramenta estratégica no marketing turístico. Anais do X Seminário da Associação Nacional Pesquisa e Pós-graduação em Turismo. Recuperado de: https://www.anptur.org.br/anais/anais/files/10/[74]x_anptur_2013.pdf
Guebel, B. F., Cavalheiro, M. B., & Mayer, V. F. (2022). Tecnologias Vestíveis no Turismo: Status da Pesquisa e Oportunidades Futuras. Marketing & Tourism Review, 7(1). https://doi.org/10.29149/mtr.v7i1.6963
Gretzel, U., Sigala, M., Xiang, Z., & Koo, C. (2015). Smart tourism: foundations and developments. Electronic markets, 25(3), 179-188. https://doi.org/10.1007/s12525-015-0196-8
Hays, S.; Page, S. J., & Buhalis, D. (2012). Social media as a destination marketing tool: its use by national tourism organizations. Current Issues in Tourism, v. 16, n. 3 p. 211 – 239. https://doi.org/10.1080/13683500.2012.662215
Lanzer, R. M., Teixeira, P. R., Sbersi, F., & Schäfer, A. E. (2009). Interfaces entre Geoprocessamento e Turismo: o estudo de caso do Projeto Lagoas Costeiras no Litoral Médio e Sul do Rio Grande do Sul. Anais do VI Seminário da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo. Recuperado de: https://www.anptur.org.br/anais/anais/files/6/25.pdf
Law, R., Leung, R., & Buhalis, D. (2009). Information technology applications in hospitality and tourism: a review of publications from 2005 to 2007. Journal of travel & tourism marketing, 26(5-6), 599-623. https://doi.org/10.1080/10548400903163160
Law, R., Leung, D., & Chan, I. C. C. (2019). Progression and development of information and communication technology research in hospitality and tourism: a state-of-the-art review. International Journal of Contemporary Hospitality Management. Vol. 32 N. 2, pp. 511-534. https://doi.org/10.1108/IJCHM-07-2018-0586
Leung, R. (2019), "Smart hospitality: Taiwan hotel stakeholder perspectives", Tourism Review, Vol. 74 No. 1, pp. 50-62. https://doi.org/10.1108/TR-09-2017-0149
Limberger, P. F., & Anjos, S. G. (2015). Experiência Gastronômica em Natal (RN): as categorias de análise da experiência dos usuários das online Travel Reviews (OTRs). Anais do XII Seminário da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo. Disponível em: https://www.anptur.org.br/anais/anais/files/12/145.pdf.
Lima, D. S. M & Mendes Filho, L. (2020). Destino turístico inteligente à luz do modelo INVAT.TUR: Indicadores e conceitos importantes para gestão de um destino. Anais do XIV Seminário da Associação Nacional Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo. Recuperado de: https://www.anptur.org.br/anais/anais/files/17/1799.pdf
Mello, J.C. (2017). Destinos turísticos inteligentes via qr-codes em aeroportos brasileiros: a experiência do MAPTOUR-IG. Anais do XIV Seminário da Associação Nacional Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo. Recuperado de: https://www.anptur.org.br/anais/anais/files/14/822.pdf
Mendes Filho, L; M., Batista, J.; & Cacho, A. (2015). Análise da intenção de uso de aplicativos móveis no turismo: uma aplicação da teoria do comportamento planejado. Anais do XII Seminário da Associação Nacional Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo. Recuperado de: https://www.anptur.org.br/anais/anais/files/12/146.pdf
Mendes-Filho, L., Mills, A. M., Tan, F. B., & Milne, S. (2018). Empowering the traveler: an examination of the impact of user-generated content on travel planning. Journal of Travel & Tourism Marketing, 35(4), 425-436. https://doi.org/10.1080/10548408.2017.1358237
Mendes Filho, L., Silva, J. C., & Silva, D. S. (2019). Percepções e perspectivas de destino turístico inteligente: um estudo de caso com a secretaria municipal de turismo em Natal/RN. Revista Turismo: estudos e práticas, 8(1). https://geplat.com/rtep/index.php/tourism/article/view/187
Mendes Filho, L. A. M., Tan, F. B., & Mills, A. (2012). User-generated content and travel planning: An application of the theory of planned behavior. Anais do IX Seminário da Associação Nacional Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo. Recuperado de: https://www.anptur.org.br/anais/anais/files/9/133.pdf
Minayo, M. C. S. (2001). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 18. ed. Petrópolis: Vozes. https://wp.ufpel.edu.br/franciscovargas/files/2012/11/pesquisa-social.pdf
Monteiro, T.O., & Teles, A. (2017). QR code: aplicações no turismo e a visão do usuário. Anais do XIV Seminário da Associação Nacional Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo. Recuperado de: https://www.anptur.org.br/anais/anais/files/14/880.pdf
Montoro, T. S., & Tomikawa, J. M. (2010). Publicidade e imagem de destino: sites oficiais de turismo dos estados brasileiros. Anais do XIV Seminário da Associação Nacional Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo. Recuperado de: https://www.anptur.org.br/anais/anais/files/7/143.pdf
Navío-Marco, J., Ruiz-Gómez, L. M., & Sevilla-Sevilla, C. (2018). Progress in information technology and tourism management: 30 years on and 20 years after the internet-Revisiting Buhalis & Law's landmark study about eTourism. Tourism management, 69, 460-470. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2018.06.002
Neves, A. J. W. A., Biz, A. A., & Bettoni, M. E. M. (2011). Aplicação de tecnologias 3g na formatação de roteiros turísticos para o turista self guide walking tour no município de curitiba (PR). Anais do VIII Seminário da Associação Nacional Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo. Recuperado de: https://www.anptur.org.br/anais/anais/files/8/158.pdf
Oliveira, B. S; Bauer, J. E. & Sohn, A. P. L. (2018). Economia compartilhada: um estudo sobre o Airbnb. Anais do XV Seminário da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo. Recuperado de: https://www.anptur.org.br/anais/anais/files/15/960.pdf
Paes, T. A. A., Matias, E. M., & Aguiar, D. F. (2012). Turismo e Comportamento de Consumo: Retaliação a Empresas Aéreas no Ambiente Virtual. Anais do IX Seminário da Associação Nacional Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo. Recuperado de: https://www.anptur.org.br/anais/anais/files/9/110.pdf
Paes, T. A. A., Ladeira, R. (2021). Destinos turísticos inteligentes e o uso das tecnologias da informação. Anais do XIV Seminário da Associação Nacional Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo. Recuperado de: https://www.anptur.org.br/anais/anais/files/14/778.pdf
Paixão, T. M. A.; Salazar, V. (2021). Robotização e experiência de consumo em hotéis na ásia: uma análise qualitativa dos comentários no tripadvisor. Anais do XIX Seminário da Associação Nacional Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo. Recuperado de: https://www.anptur.org.br/anais/anais/files/18/2045.pdf
Picinini, R. & Baptista, M.L.C. (2021). Tecnologias desterritorializadas e confiança: Nft’s e blockchain como sinalizadores para a mutação do turismo. Anais do XVIII Seminário da Associação Nacional Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo. Recuperado de: https://www.anptur.org.br/anais/anais/files/18/2135.pdf
Sampaio, O. Rosa, S. M.; Santanna, E. S.; Silva E. M. C. (2020). Gamificação em metodologia científica: a percepção de discentes de turismo sobre o uso do kahoot! Anais do XIV Seminário da Associação Nacional Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo. Recuperado de: https://www.anptur.org.br/anais/anais/files/17/1915.pdf
Santos, A. M., Silva G.B., Guedes, J. D. R. K. L .B., Marques, S. (2020). Gamificação aplicada à disciplina de Planejamento e Organização de Eventos. Anais do XIV Seminário da Associação Nacional Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo. Disponível em: https://www.anptur.org.br/anais/anais/files/17/1876.pdf
Sigala, M. (2018). New technologies in tourism: from multi-disciplinary to anti-disciplinary advances and trajectories. Tourism Management Perspectives, Vol. 25, pp. 151-155. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2017.12.003
Silva, M. M., Silva, J. R. H., Marques Junior, S., & Mendes Filho, L. (2020). Fatores que influenciam a intenção de compra de serviços hoteleiros ao assistir vídeos on-line: uma proposta teórica a partir da cocriação de valor. Anais do XVII Seminário da Associação Nacional Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo. Recuperado de: https://www.anptur.org.br/anais/anais/files/17/1692.pdf
Souza, A. G. de, Melo, F. V. S., & Barbosa, M. de L. de A. (2012). Riscos percebidos na aquisição de serviços hoteleiros online: fatores determinantes das estratégias de redução e suas relações com as características demográficas do consumidor. Revista Brasileira De Pesquisa em Turismo, 6(2), 201–215. https://doi.org/10.7784/rbtur.v6i2.527
Standing, C., Tang-Taye, J. P., & Boyer, M. (2014). The impact of the Internet in travel and tourism: A research review 2001–2010. Journal of Travel & Tourism Marketing, 31(1), 82-113. https://doi.org/10.1080/10548408.2014.861724
Thomaz, G. M., Biz, A. A., Bettoni, E. M., & Pavan, C. S. (2014). Modelo de monitoramento das redes sociais para orientar a tomada de decisões das destination management organizations. Anais do XI Seminário da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo. Recuperado de: https://www.anptur.org.br/anais/anais/sumario.php?versao=11
Thrassou, A., Buhalis, D., Akter, S., & Efthymiou, L. Tourism & Hospitality in the Digital Era: Technology and its (im) Possibilities. https://www.emeraldgrouppublishing.com/calls-for-papers/tourism-hospitality-digital-era-technology-and-its-impossibilities
Xiang, Z. (2018). From digitization to the age of acceleration: On information technology and tourism. Tourism management perspectives, 25, 147-150. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2017.11.023
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ralyson Soares, Thyago Albuquerque, Luiz Mendes Filho
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal, without cost for the journal, right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of authorship and its initial publication in this journal.
- Authors take full responsibility for their opinions expressed in the works published in this journal.