Índice de turnover em empresas organizadoras de eventos como diferencial competitivo de mercado

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29149/mtr.v8i2.7359

Keywords:

empresas de eventos, pessoas, turnover, vantagem competitiva.

Abstract

The objective of this study is to identify the movement of admissions and dismissals of employees of event organizing companies through a qualitative, descriptive and exploratory case study in the city of Natal/RN, carried out in April 2021, in order to understand the influence of turnover and its positive and/or negative aspects on these organizations. The results of this analysis indicate a distorted view by most of the organizations analyzed that claim to have a normal turnover rate, a fact refuted by the calculation of the turnover index that showed a high level of disconnections, a fact that demonstrates the absence of a strategy aimed at construction intellectual capital and a low focus on employee retention, meaning that turnover does not bring the expected benefits, such as the organization's own renewal, but rather, increasing the damage caused by the recurring replacement of employees. It is concluded here that this research highlights the need for monitoring and control of the turnover rate and its respective motivating factors, making it necessary to understand that, despite the technical nature of event planning, its effectiveness goes beyond the a simple amalgamation of services, considering the individual as a determining factor for adding their expertise and knowledge, and, with people management aligned with the organizational strategy, it enables commitment, as well as the retention of competent employees, directly favoring the construction of advantage competitive.

Author Biographies

Gildygleide Cruz de Brito Rêgo, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Doctoral Student in Tourism Management (PPGTUR/UFRN). Master in Tourism from the Postgraduate Program in Tourism (PPGTUR) - UFRN, working in the Tourism Management line. Event Technician by IFRN Cidade Alta (2015). Graduated in Interior Design at Universidade Potiguar (2014), with an emphasis on event layout and graduated in Tourism - Tourism Animation Management at Federal University of Rio Grande do Norte (2004). She has experience in the area of tourism management, events and tourism agency. She also served in higher education teaching as a substitute professor at the Department of Tourism at UFRN from March 2019 to March 2021 Researcher focusing on the following topics: events, creativity, innovation and design of event experience.

Ricardo Lanzarini, UFRN

Bacharel em Turismo (UFMS) e Doutor em Ciências Humanas (UFSC), com Pós-doutorado em Lazer e Turismo (USP). Professor Adjunto do Departamento de Turismo da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (DETUR/UFRN) e Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Turismo (PPGTUR/UFRN), onde atua como Editor Científico da Revista de Turismo Contemporâneo (RTC-UFRN).

Adson de Lima Claudino, UFRN

Mestrando em Turismo pelo Programa de Pós-Graduação em Turismo da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Graduando em Design de Moda pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte - Campus Caicó. Bacharel em Turismo pela UFRN (2020). Técnico em Eventos pelo IFRN - Campus Cidade Alta (IFRN - CAL). Bolsista de iniciação científica pela CAPES (2018-2019) e pela UFRN (2020) na linha de pesquisa sobre Gestão de Pessoas e Turismo. Participou dos projetos de extensão: Trilhas na Comunidade (2018) e Trilhas Potiguares (2019) e desenvolveu um Diagnóstico Organizacional de Meio de Hospedagem (2019). Atualmente desenvolve pesquisas sobre gestão de eventos, inovação, eventos de moda e marketing turístico.

Aline Gisele Azevedo Lima de Barros, UFPB

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Turismo (turma 2020) da Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN. Mestre em Ciências em Engenharia da Produção na área de Comportamento Ambiental no Turismo do Programa de Engenharia da Produção - PEP da UFRN. Bacharel em Turismo pela UFRN, a qual foi aluna laureada (2002). Foi professora substituta do Curso de Turismo da UFRN (2005-2006), como também, coordenadora e professora do Curso de Turismo do Instituto Natalense de Ensino e Cultura - INEC (2005-2008). É Professora Efetiva do Departamento de Turismo e Hotelaria da Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Foi Coordenadora do Curso de Hotelaria da UFPB de 2010 a 2015. Tem experiência na área de Turismo e Hotelaria, atuando principalmente nas seguintes áreas: eventos, lazer e entretenimento, animação turística e recreação, hospitalidade, meio ambiente, qualificação profissional e interdisciplinaridade.

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Published

2022-12-30

How to Cite

Cruz de Brito Rêgo, G., Lanzarini, R., de Lima Claudino, A., & Azevedo Lima de Barros, A. G. (2022). Índice de turnover em empresas organizadoras de eventos como diferencial competitivo de mercado. Marketing & Tourism Review, 8(2). https://doi.org/10.29149/mtr.v8i2.7359