IMPACTO DAS PLATAFORMAS DIGITAIS NA OFERTA DE MEIOS DE HOSPEDAGEM
COMPARATIVO DE VENDAS ENTRE BOOKING.COM E AIRBNB
DOI:
https://doi.org/10.29149/mtr.v5i2.5940Keywords:
Cumbuco, Turismo, E-commerce, Economia CompartilhadaAbstract
This study aimed to understand and analyze the e-commerce of lodging facilities related to the Cumbuco beach, located in Caucaia-CE. Thus, we sought to compare how the Cumbuco beach is being offered on Booking.com and AirBnB websites, the first being an OTA and the second a platform created focusing on the shared economy. In line with this understanding, a bibliographic analysis of the related topics was made, as well as a netnographic analysis of the information provided by the technological platforms in question. Given this, it was noticed that despite having more recent operations in Brazil, AirBnB has a greater amount and diversity of accommodation offerings compared to Booking.com. A case study was conducted on Cumbuco beach, Ceará, but it is believed that this result reflects, more broadly, Booking.com and AirBnB's housing offering in Brazil.
References
Araujo, E. F. (2011). As políticas públicas e o turismo litorâneo no Ceará: o papel da Região Metropolitana de Fortaleza. Sociedade e Território, Natal, v. 23, n. 2, p. 57-73, Jul./Dez. 2011.
Araújo, L. L. B.; Dantas, E. W. C. (2015) Políticas públicas de turismo: um olhar para a região meio-norte do nordeste brasileiro. Geosaberes: Revista de Estudos Geoeducacionais, v. 6, n. 2, p. 222-236.
Branco, R. P. C. (2019). O futuro da hospitalidade: impactos dos modelos disruptivos de hospedagem no mercado tradicional. Rosa dos Ventos – Turismo e Hospitalidade, 11(4), p. 773-818, out-dez, 2019.
Brandão, M.; Joia, I. A.; Teles, A. (2016). Destino turístico inteligente: um caminho para transformação. In: XIII Seminário Anual da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo 2016, São Paulo. XIII Anais ANPTUR 2016.
Buhalis, D.; Law, R. (2008). Progress in information technology and tourism management: 20 years on and 10 years after the Internet – The state of e- tourism research. Tourism Management, v.29, p. 609-623, 2008.
Cai, Yuan, Zhou Yongbo, Ma Jianyu, & Noel, Scott. (2019). Price Determinants of AirBnB Listings: Evidence from Hong Kong. Tourism Analysis, Vol. 24, pp. 227–242. 2019.
Chase, R. (2015). Economia Compartilhada: como as pessoas e as plataformas estão inventando a economia colaborativa e reinventando o capitalismo. Tradução de Cristina Yamagami. São Paulo: HSM do Brasil, 2015.
Coelho, F. A. (2017). As transformações socioespaciais e a vulnerabilidade social no município de Caucaia – CE no período de 2000 – 2010. Dissertação de Mestrado, UFC, 2017.
Petry, Tânia Regina Egert; Pickler, Cibelli de Medeiros; Tomelin, Carlos Alberto. (2016). A Percepção Dos Hóspedes De Negócios Quanto Ao Desempenho Da Qualidade Dos Serviços Prestados Nos Hotéis De Florianópolis: Uma Análise A Partir Do Conteúdo Gerado No Website Booking.com Turismo - Visão e Ação, vol. 18, núm. 2, mayo-agosto, 2016, pp. 327-352
Favila, M. (2018). Crescimento no fluxo internacional vem acompanhado do fantasma do overtourism. Mercado & Eventos, São Paulo, n. Edição especial WTM, p. 28 a 29, Abril 2018.
Fernandes, Laura Mary Marques. (2014). O Ceará Turístico: política de regionalização e governança. 2014. 361 p. Tese (Doutorado em Geografia). Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza.
Gallagher, L. (2018). A História da AirBnB: como três rapazes comuns agitaram uma indústria, ganharam bilhões. e criaram uma controvérsia. Tradução de Santiago Nazarian. São Paulo: Buzz Editora, 2018.
Governo do Estado Do Ceará. (2017). SECRETARIA DO TURISMO. Indicadores Turísticos 2010/2016. Set. 2017. Disponível em: <http://www.setur.ce.gov.br/images/PDFs/ESTUDOS-PESQUISAS/indicadores-turismo-2010-2016-02.pdf>. Acesso em: 01 abr. 2018.
Governo do Estado Do Ceará. Descubra o Ceará. Disponível em: <http://www.ceara.gov.br/turismo> Acesso em: 01 de setembro de 2017
Guimarães, A. S.; Borges, M. P. (2008). E. E-turismo: internet e negócios do turismo. São Paulo: Cengage Learning.
Guttentag, D. (2015). AirBnB: Disruptive innovation and the rise of an informal tourism accommodation sector. Current Issues in Tourism, 18(12), 1192–1217. 2015.
Gyódi, K. (2017). AirBnB and Booking. com: Sharing Economy Competing Against Traditional Firms. Working Paper DELab UW. 3.
Herculano, Daniel. (2013). 10 praias mais visitadas do Ceará, Fortaleza 27 mai. 2013. Disponível em: <http://tribunadoceara.uol.com.br/noticias/cotidiano-2/10-praias-mais-visitadas-do-ceara/> Acesso em: 01 abr. 2018.
Mellinas, Juan Pedro; Martínez María-Dolores Soledad-María; García, Juan Jesús Bernal. (2016). Effects of the Booking.com scoring system. Tourism Management 57. 80-83. 2016.
Kotler, P. (2017). Marketing 4.0. Tradução de Ivo Korytowski. Rio de Janeiro: Sextante, 2017.
Lee, Seunghwan; Kim, Dae-Young. (2018). The effect of hedonic and utilitarian value on satisfaction and loyalty of AirBnB users, International Journal of Contemporary Hospitality Management Vol. 30 No. 3, pp. 1332-1351. 2018.
Lovelock, C.; Wirtz, J. (2006). Marketing de Serviços. 5ª edição. ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2006.
Malta, G. A. P., de Souza Braga, S., Perinotto, A. R. C., & Barbosa, M. F. P. (2018). Análise da oferta, uso e qualidade dos APPS de informação turística em Belo Horizonte–MG no período 2014-2017. Marketing & Tourism Review, 3(3).
Martins, José Clerton De O; Coriolano, Luzia Neide. (2009). Ceará turístico: identidades e identificações entre o sertão e o mar. Caderno Virtual de Turismo. Vol. 9, No 1, 2009.
Mendes Filho, L.; Batista, J. O.; Cacho, A. N. B.; Soares, A. L. S. (2017). Aplicativos Móveis e Turismo: Um Estudo Quantitativo Aplicando a Teoria do Comportamento Planejado. Revista Rosa dos Ventos – Turismo e Hospitalidade, 9(II), 179-199.
Middleton, V. (2001). Marketing in Travel and Tourism. 3ª edição. ed. Woburn: Butterworth-Heinemann, 2001.
Mota, Keila C. N. (2013). Análise da Competitividade da Praia do Cumbuco/CE enquanto destinação turística: da percepção dos empresários à realidade do turismo no local. 18 p. 2013. https://www.anptur.org.br/anais/anais/files/12/135.pdf
Parker, G. G.; Alstyne, M. W. V.; Choudhary, S. P. (2016). Plataforma a revolução estratégica: o que é plataforma de negócios, como surgiu e como transforma a economia de alta velocidade. Tradução de Bruno Alexander e Almeida M. Lizandra. São Paulo: HSM do Brasil, 2016.
Paula, A. H. B. (2015). Cadeia Produtiva do Turismo. Rio de Janeiro: Senac Nacional, 2015.
Pinheiro, Y. (2017). Aluguel de imóvel por meio do AirBnB salta 156% em Fortaleza. Diário do Nordeste, 2017. Disponível em: <http://diariodonordeste.verdesmares.com.br/mobile/cadernos/negocios/aluguel-de-imovel-por-meio-do-AirBnB-salta-156-em-fortaleza-1.1812961>. Acesso em: 2018 Abril 06.
Ramos, E. et al. (2011). E-commerce. 3ª edição. ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2011.
Rifkin, J. (2016). Sociedade com custo marginal zero. São Paulo: M. Books do Brasil Editora Ltda., 2016.
Schneider, S.; Schmitt, C. J. (1998). Método comparativo.pdf. Cadernos de Sociologia, Porto Alegre, [s. l.], p. 49-87, 1998.
SETUR/CE. GOVERNO DO ESTADO DO CEARÁ. SECRETARIA DO TURISMO. (2016). Evolução Recente do Turismo no Ceará 2006/16. Disponível em: <http://www.setur.ce.gov.br/index.php/estudos-e-pesquisas>. Acesso em: 01 abr. 2018.
SETUR/CE. SECRETARIA DO TURISMO DO GOVERNO DO ESTADO DO CEARÁ (2018). Site institucional. Disponível em: <http://www.setur.ce.gov.br/index.php/institucional/a-secretaria>. Acesso em: 01 abr. 2018.
Syllos, G. (2018). Distribuição Hoteleira - evolução permanente. Anuário de Distribuição PANROTAS, São Paulo, p. 10 à 16, Março 2018
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 André Riani Costa Perinotto, Samuel Belfort Simões, Samuel Mesquita de Sousa, Solano de Souza Braga
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal, without cost for the journal, right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of authorship and its initial publication in this journal.
- Authors take full responsibility for their opinions expressed in the works published in this journal.