IMPACTO DAS PLATAFORMAS DIGITAIS NA OFERTA DE MEIOS DE HOSPEDAGEM

COMPARATIVO DE VENDAS ENTRE BOOKING.COM E AIRBNB

Authors

  • André Riani Costa Perinotto Universidade Federal do Piauí - Curso de Turismo e Universidade do Estado do Ceará - Mestrado em Gestão de Negócios Turísticos, Brasil https://orcid.org/0000-0001-7094-3758
  • Samuel Belfort Simões Universidade Estadual do Ceará, Brasil
  • Samuel Mesquita de Sousa Universidade Estadual do Ceará, Brasil
  • Solano de Souza Braga UFDPar - Universidade Federal do Delta do Parnaíba, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.29149/mtr.v5i2.5940

Keywords:

Cumbuco, Turismo, E-commerce, Economia Compartilhada

Abstract

This study aimed to understand and analyze the e-commerce of lodging facilities related to the Cumbuco beach, located in Caucaia-CE. Thus, we sought to compare how the Cumbuco beach is being offered on Booking.com and AirBnB websites, the first being an OTA and the second a platform created focusing on the shared economy. In line with this understanding, a bibliographic analysis of the related topics was made, as well as a netnographic analysis of the information provided by the technological platforms in question. Given this, it was noticed that despite having more recent operations in Brazil, AirBnB has a greater amount and diversity of accommodation offerings compared to Booking.com. A case study was conducted on Cumbuco beach, Ceará, but it is believed that this result reflects, more broadly, Booking.com and AirBnB's housing offering in Brazil.

Author Biographies

André Riani Costa Perinotto, Universidade Federal do Piauí - Curso de Turismo e Universidade do Estado do Ceará - Mestrado em Gestão de Negócios Turísticos, Brasil

Doutor em Ciências da Comunicação – Universidade do Vale do Rio dos Sinos  (UNISINOS/RS), Mestre em Geografia (Organização do Espaço) –Universidade Estadual Paulista ( UNESP/Rio Claro), Especialista em Docência para Ensino Superior (Turismo e Hotelaria) –Serviço Nacional de Aprendizagem Comercial  -(SENAC/SP) e Bacharel em Turismo – Universidade Metodista de Piracicaba  (UNIMEP/SP). Professor Adjunto do Curso de Turismo da Universidade Federal do Piauí – Brasil (UFPI) e Professor Permanente do Mestrado em Gestão de Negócios Turísticos da Universidade do Estado do Ceará (UECE).

Samuel Belfort Simões, Universidade Estadual do Ceará, Brasil

Mestre em Gestão de Negócios Turísticos – UECE, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, Ceará, Brasil

Samuel Mesquita de Sousa, Universidade Estadual do Ceará, Brasil

Mestre em Gestão de Negócios Turísticos – UECE, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, Ceará, Brasil

Solano de Souza Braga, UFDPar - Universidade Federal do Delta do Parnaíba, Brasil

Doutorando em desenvolvimento e meio ambiente –Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento e Meio Ambiente da Universidade Federal do Piauí ( PRODEMA/UFPI). Professor Assistente no Curso de Bacharelado em Turismo da Universidade Federal do Delta do Parnaíba UFDPar – Parnaíba – PI.

 

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Published

2021-04-20

How to Cite

Perinotto, A. R. C., Belfort Simões, S., Mesquita de Sousa, S. ., & de Souza Braga, S. (2021). IMPACTO DAS PLATAFORMAS DIGITAIS NA OFERTA DE MEIOS DE HOSPEDAGEM: COMPARATIVO DE VENDAS ENTRE BOOKING.COM E AIRBNB. Marketing & Tourism Review, 5(2). https://doi.org/10.29149/mtr.v5i2.5940