Religious tourism as a source of local development
a study on the production of urban space from religious tourism practice
DOI:
https://doi.org/10.29149/mtr.v4i2.5538Keywords:
Turismo religioso, turismo urbano, desenvolvimento local, culturaAbstract
Tourism comprises a sector of activity that significantly moves the culture and economy of a given country, emerging in transformations that collaborate for local development. At this juncture, religious tourism emerges as a source of employability, moving various sectors of the economy, such as hotel and food, as well as stimulating the consumption of religious and craft articles. Thus, this theoretical essay aims to stimulate a reflection about the relationship between religious tourism and its implications in urban space, demonstrating the importance of this sector of activity for the country's culture and economy, as well as highlighting the implications of the local dynamics of the cities in which it is practiced, contributing in the exploration of the thematic to the field of tourism and related areas. As a result, the influence of religious tourism on the development of cities is evident, impacting on the local context, while expanding the possibilities of new markets and creation of new jobs, significantly moving the economy and contributing to the production of urban space.
References
Banducci Jr., A., & Barreto, M. (2001). Turismo e identidade local: uma visão antropológica. Campinas: Papirus.
Becker, E. L. S. (2014). Geografia e Turismo: Uma Introdução ao Estudo de Suas Relações. Rosa dos Ventos: Turismo e Hospitalidade, 6(1), 52-65. Recuperado de http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/rosadosventos/article/view/2333/pdf_216
Carvalho, R. C. O. de. & Viana, M. dos S. (2014). Somos o que consumimos: aspectos identitários e turismo contemporâneo. Turismo: Visão e Ação, 16(3), 690-709. Recuperado de https://siaiap32.univali.br/seer/index.php/rtva/article/view/7746/4428. doi: 10.14210/rtva.v16n3.p690-709
Dias, R. (2008). Planejamento do turismo: política e desenvolvimento do turismo no Brasil. São Paulo, SP: Atlas.
Drule, A. M.; Chis, A.; Bacila, M. F.; Ciornea, R. (2012). A new perspective of non-religious motivations of visitors to sacred sites: evidence from Romania. Procedia: Social and Behavioral Sciences, 62, 431-435. Recuperado de https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042812035112?via%3Dihub. doi: 10.1016/j.sbspro.2012.09.070
Feira Internacional de Turismo. (2018). Turismo religioso movimenta 15 bilhões de reais por ano no Brasil. Brasil: FESTURIS Gramado. Recuperado de https://www.festurisgramado.com/noticias/turismo-religioso-movimenta-15-bilhoes-de-reais-por-ano-no-brasil/.
Filho, A. B. (2001). Marketing turístico para o espaço urbano: comentários acadêmicos e profissionais. In Castrogiovanni, A. C. (Org), Turismo urbano. São Paulo: Contexto.
Giacomini F., G., & Pellegrini Filho, A. (1991). Resenha: - Marketing turístico: um enfoque promocional - (RUSCHMANN, Doris van de Meene - 1991) / Sociologia do turismo - (KRIPPENDORF, Jost - 1989). Turismo em Análise, 2(1), 89-91
Guillaumon, S. (2011). Gestão de turismo, cultura e identidades religiosas: ensaio de um novo conceito com base na compreensão do território. Observatório de Inovação do Turismo, 6(2), 1-25. Recuperado de http://www.spell.org.br/documentos/ver/226/gestao-de-turismo--cultura-e-identidades-religiosas--ensaio-de-um-novo-conceito-com-base-na-compreensao-do-territorio
Instituto Brasileiro do Turismo. (2019). Brasil ganha destaque na imprensa alemã. Brasil: Embratur. Recuperado de http://www.embratur.gov.br/piembratur-new/opencms/salaImprensa/noticias/arquivos/Brasil_ganha_destaque_na_imprensa_alema.html
Jaluska, T. & Junqueira, S. (2012). A utilização dos espaços sagrados pelo turismo religioso e suas possibilidades como ferramenta auxiliar para o estabelecimento do diálogo entre as nações. Turismo: Visão e Ação, 14(3), 337-348. Recuperado de http://www.spell.org.br/documentos/ver/8985/a-utilizacao-dos-espacos-sagrados-pelo-turismo-religioso-e-suas-possibilidades-como-ferramenta-auxiliar-para-o-estabelecimento-do-dialogo-entre-as-nacoes
Jornal de Turismo. (2015, 3 de abril). Turismo religioso movimenta a economia de diversas regiões do Brasil. Brasil: Jornal de Turismo. Recuperado de https://www.jornaldeturismo.tur.br/noticias/destinos/65092-turismo-religioso-movimenta-a- economia-de-diversas-regioes-do-brasil.
Jornal Folha de São Paulo. (2018, 21 de junho). Romaria leva 2,5 milhões de pessoas a Trindade (GO): a festa é considerada um dos maiores eventos religiosos do país e vai de 22 de junho a 1º de julho. Brasil: Folha de São Paulo. Recuperado de https://www1.folha.uol.com.br/turismo/2018/06/romaria-leva-25-milhoes-de-pessoas-a-trindade-go.shtml.
Maio, C. A. (2004). Turismo religioso e desenvolvimento local. Publicatio Uepg: Ciências Humanas, Linguística, Letras e Artes, 12(1), 53-58. Recuperado de http://www.revistas2.uepg.br/index.php/humanas/article/view/503. doi: 10.5212/publ.humanas.v12i1.503
Ministério do Turismo. (2015). Turismo religioso continua em alta no Brasil: As viagens motivadas pela fé mobilizaram cerca de 17,7 milhões de peregrinos em 2014, segundo estimativas do Ministério do Turismo. Brasil: MTur. Recuperado de http://www.turismo.gov.br/ultimas-noticias/712-turismo-religioso-continua-em-alta-no- brasil.html
Ministério do Turismo. (2018). Turismo religioso ganha espaço na Expo Cristã: viagens para fortalecer a fé estão entre produtos apresentados na maior exposição nacional de serviços e entretenimento voltados para o público cristão em SP. Brasil: MTur. Recuperado de http://www.turismo.gov.br/component/content/article.html?id=11962
Mota, K. C. N. (2011). Marketing turístico: tecnologia em hotelaria. Fortaleza, CE: UAB/IFCE.
Oliveira, A. & Guerra, P. (2016). Espaços urbanos entre a cultura, a imagem e a intervenção: Uma reflexão a partir de três intervenções na cidade do Porto. Cidades, Comunidades e Territórios, (32), 118-131. Recuperado de https://revistas.rcaap.pt/cct/article/view/10034. doi: 10.15847/citiescommunitiesterritories.jun2016.032.art07
Portuguez, A. P. & Teubner Jr., F. J. (2001). Turismo, conservação ambiental e planejamento urbano em “cidades históricas”: o caso de São Mateus (ES). In A. P. Portuguez, Consumo e espaço: turismo, lazer e outros temas. São Paulo, SP: Roca.
Rosendahl, Z. (1996). Cidade e religião: a expressão do sagrado no urbano. In Z. Rosendahl, Espaço e religião: uma abordagem geográfica. Rio de Janeiro, RJ: EURJ.
Rosendahl, Z. (2008). Os caminhos da construção teórica: ratificando e exemplificando as relações entre espaço e religião. In Z. Rosendahl & R. L. Corrêa, Espaço e cultura: pluralidade temática. Rio de Janeiro, RJ: UERJ.
Santos, E. E. (2010). Análise do turismo sob a perspectiva do conhecimento geográfico. Turismo: Visão e Ação, 13(1), 131-132. Recuperado de https://siaiap32.univali.br/seer/index.php/rtva/article/view/2439/1869. doi: 10.14210/rtva.v13n1.p131-132
Schineider, M. & Santos, M. M. C. dos. (2015). A hospitalidade sob a ótica do romeiro na romaria ao santuário de Nossa Senhora de Caravaggio – Farroupilha/RS e seu corolário no conceito de turismo religioso. Turismo: Visão e Ação, 17(2), 323-353. Recuperado de https://siaiap32.univali.br/seer/index.php/rtva/article/view/7955. doi: 10.14210/rtva.v17n2.p323-353
Serrallonga, S. A., & Hakobyan, k. (2011). Turismo religioso y espacios sagrados: uma porpuesta para los santuários de Catalunya. Revista Iberoamericana de Turismo, 1(1), 63-82. Recuperado de http://www.seer.ufal.br/index.php/ritur/article/view/241/184.
Silveira, E. J. S. da. (2007). Turismo Religioso no Brasil: uma perspectiva local e global. Turismo em Análise, 18(1), 33-51. Recuperado de http://www.revistas.usp.br/rta/article/view/62606/65394
Soifer, J. (2005). Empreender turismo e ecoturismo. Rio de Janeiro, RJ: Qualitymark.
Tavares, A. de M. (2002). City tour. São Paulo, SP: Aleph.
Tineu, R. & Fragoso, N. D. (2010). Estratégias de comunicação boca a boca para o turismo. Revista Brasileira de Marketing, 8(2), 116-145. Recuperado de http://www.revistabrasileiramarketing.org/ojs-2.2.4/index.php/remark/article/view/2136. doi: 10.5585/remark.v8i2.2136
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal, without cost for the journal, right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of authorship and its initial publication in this journal.
- Authors take full responsibility for their opinions expressed in the works published in this journal.