Marketing survey as an event production tool

a mapping of the international concert market in Belo Horizonte.

Authors

  • Marcela Cristina Ferreira Centro Universitário Una
  • Izabella Martins

DOI:

https://doi.org/10.29149/mtr.v4i1.5034

Keywords:

Marketing survey, Consumer behavior, Marketing, Events production, International concerts

Abstract

The international concert market has shown great growth in Brazil, and Belo Horizonte has begun to be part of the route of these events, which has been realized in other cities outside the Rio-São Paulo axis. In this context, the present work aims to study and understand the market of international concerts in Belo Horizonte, aiming to contribute to the development and strengthening of this market niche in the city and to assist in the planning and production processes of the concerts. The methodological instrument adopted was marketing survey, which included in-depth interviews with producers of international concerts in the city and quantitative survey applied to the public. Based on the results obtained, it was possible to infer that, at present, the international concert market in Belo Horizonte presents little growth margin, due to factors that involve the government, the lack of sponsorships and a series of conditioners that interferes in the audience’s presence at the concerts. However, the establishment of strategies to form a public, partnerships between producers and public authorities, and investment and innovation in communication and marketing actions better targeted to the audience could be the first steps to change the current reality. Finally, the importance of the market survey as a valuable tool for event planning is highlighted, since it enables to learn about the habits, preferences and purchasing power of the public, which can help in the event production process and in the growth and development of the local market.

References

Antônio, P., & Dutra, K.E. (2008). Pesquisa de mercado: ferramenta norteadora no processo decisório que antecede a tomada de decisão. Revista Eletrônica da Faculdade Metodista Granbery, 4(jan/jul).

Ávila, G. (2015, Setembro 11). Ingressos para show do Pearl Jam em BH por menos da metade do preço. O Tempo, Diversão. Recuperado de http://www.otempo.com.br/divers%C3%A3o/ingressos-para-show-do-pearl-jam-em-bh-por-menos-da-metade-do-pre%C3%A7o-1.1110913

Borburema, D.G. (2012, Setembro). Música independente: organização e articulação de entidades musicais no cenário cultural da cidade de Belo Horizonte. Anais do Encontro Internacional de Música e Arte Sonora, Juiz de Fora, MG, Brasil, 3. Recuperado de http://www.ufjf.br/anais_eimas/files/2012/02/Borburema.pdf

Calliyeris, V., Roble, G.L.E., Costa, C., & Souza, W.S. (2015). Pesquisa via internet como técnica de coleta de dados: um balanço da literatura e os principais desafios para sua utilização. Revista Brasileira de Marketing – ReMark, 14(4), 479-491.

Ferreira, N.A.T. (1999). "Um rock no meio do caminho": subsídios para preposição de um sistema de informação artístico-cultural em Belo Horizonte (Dissertação de mestrado). Belo Horizonte: Escola de Biblioteconomia, Universidade Federal de Minas Gerais.

Fundação João Pinheiro (2010, Fevereiro). Diagnóstico da cadeia produtiva da música em Belo Horizonte. Belo Horizonte: Autor. CDU: 008:33(815.11).

Las Casas, A.L. (2009). Marketing: conceitos, exercícios e casos (8 ed.). São Paulo: Atlas.

Mattar, F.N. (2007). Pesquisa de marketing: edição compacta (4 ed.). São Paulo: Atlas.

Medeiros, J.M. (2011). Condições para a construção de um sistema produtivo e inovativo local (SPIL) da música a partir das potencialidades de Belo Horizonte (Dissertação de mestrado). Belo Horizonte: Instituto de Educação Continuada, Pesquisa e Extensão, Centro Universitário Una.

Medeiros, J.M., & Machado, L.R.S. (2015). O potencial musical de Belo Horizonte como motor de uma estratégia de desenvolvimento local. Per Musi – Revista Acadêmica de Música, 31(jan/jun), 258-283. DOI: 10.1590/permusi2015a3114

Mendonça, M.J.A., & Perozin, J.G.P.A. (2014). Planejamento e organização de eventos. São Paulo: Érica.

Menezes, T. (2013, Maio 05). Paul McCartney faz show empolgante em Belo Horizonte, com direito a surpresas. Folha de São Paulo, Ilustrada. Recuperado de http://www1.folha.uol.com.br/ilustrada/2013/05/1273639-paul-mccartney- faz-show-empolgante-em-belo-horizonte-com-direito-a-surpresas.shtml.

Oliveira, I.M.G. (2005). Hospitalidade em shows de música: um estudo sobre as relações entre artista e espectador nas casas de espetáculos (Dissertação de mestrado). São Paulo: Programa de Mestrado em Hospitalidade, Universidade Anhembi Morumbi.

Peixoto, M. (2015, Abril 23). Com fôlego de garotos, Kiss cumpre expectativas em show no Mineirinho. Uai, Capa/Música. Recuperado de https://www.uai.com.br/app/noticia/musica/2015/04/23/noticias-musica,167009/com-folego-de-garotos-kiss-cumpre-expectativas-em-show-no-mineirinho.shtml

PwC (2017). Mercado global de mídia e entretenimento vai movimentar US$ 2,23 trilhões em 2021. Recuperado de https://www.pwc.com.br/pt/sala-de-imprensa/noticias/pwc-mercado-global-midia-entretenimento-movimentar-17.html

Pinto, S.M.P. (2013). Leis de incentivo à cultura: em estudo sobre a relação entre o Fundo de Projetos Culturais de Belo Horizonte e o desenvolvimento local (Dissertação de mestrado). Belo Horizonte: Instituto de Educação Continuada, Pesquisa e Extensão, Centro Universitário Una.

Pires, L.M.G., & Fagundes, A.F.A. (2017). Nos embalos de shows musicais: um estudo com grupos focais sobre satisfação dos frequentadores de shows musicais e socialização entre eles. Revista Brasileira de Marketing – ReMark, 16(2), 180-193.

Samara, B.S., & Barros, J.C. (2007). Pesquisa de marketing: conceitos e metodologias (4 ed.). São Paulo: Pearson Prentice, 2007.

Santos, J.O. (2017). Marketing e seu composto dos 4P’s e 4C’s. Revista Gestão em Foco, 9, 20-28.

Sebrae (2018, Janeiro 17). Pesquisa de mercado: o que é e para que serve. Recuperado de http://www.sebrae.com.br/sites/PortalSebrae/artigos/pesquisa-de-mercado-o-que-e-e-para- que-serve,97589f857d545410VgnVCM1000003b74010aRCRD.

Sou BH (2013, Setembro 12). Beyoncé faz megashow em Belo Horizonte. Recuperado de http://www.soubh.com.br/noticias/gerais/beyonce-faz-megashow-em-belo-horizonte/

Time for Fun (2017, Junho 9). Setor de Entretenimento no Brasil. Recuperado de http://ri.t4f.com.br/timeforfun/web/conteudo_pt.asp?idioma=0&conta=28&tipo=34927

Uai (2013, Setembro 05). Ingressos para show de Beyoncé em BH são vendidos pela metade do preço. Uai, Capa/Música. Recuperado de https://www.uai.com.br/app/noticia/musica/2013/09/05/noticias-musica,146034/ingressos-para-show-de-beyonce-em-bh-sao-vendidos-pela-metade-do-preco.shtml

Valadares, C. (2015, Setembro 18). Rock in Rio: festival aquece o turismo carioca. Ministério do Turismo. Recuperado de http://www.turismo.gov.br/%C3%BAltimas-not%C3%ADcias/5505- rock%E2%80%99n-rio-aquece-o-turismo-carioca-2.html.

Published

2019-09-06

How to Cite

Ferreira, M. C., & Martins, I. (2019). Marketing survey as an event production tool: a mapping of the international concert market in Belo Horizonte. Marketing & Tourism Review, 4(1). https://doi.org/10.29149/mtr.v4i1.5034