Aplicação da abordagem fenomenológica e estudo epistêmico no turismo

análise dos artigos publicados em periódicos

Authors

  • Cinthia Rolim de Albuquerque Meneguel IFSP
  • Luciano Torres Tricárico UNIVALI- Universidade do Vale do Itajaí

DOI:

https://doi.org/10.29149/mtr.v4i1.5020

Keywords:

Fenomenologia, Epistemologia, Turismo, Artigos científicos.

Abstract

The phenomenological approach began to be used recently in tourism studies, considered by many authors as the theory that best explains the dynamics of transdisciplinary area. Investigations of scientific communication are essential to understanding the development of knowledge. Thus, the objective of the present research is to identify: a) use of the phenomenological approach in tourism research b) discussion on the phenomenological approach in tourism research c) discussion on epistemology and tourism, with regard to Brazil, Latin America and International. For this exploratory and descriptive work, a bibliometric research was carried out in journals in the area of ​​tourism, selected as a result of its Impact Factor (FI) in 2014 and by the Qualis System selection. In this way, the research was based on the international journals: Annals of Tourism Research and Tourism Management, and from specific periodicals of Latin America: Studies and Perspectives in Tourism, Caderno Virtual de Turismo and Turismo: Visão e Ação. Temporal period between the years 2010 and 2014. We analyzed 1,552 articles selected from the use in the title, abstract and keywords, of the terms: phenomenology - phenomenology - phenomenology, phenomenology - phenomenology - phenomenological, epistemology - epistemology - epistemology. The results of this research reveal a mapping of the scientific production associated to the phenomenological method. It is revealed that, based on the analyzed indicators, the research contributes to the scientific recognition of the area, besides dealing with relevant subjects, but little discussed and applied today. The research is relevant, since studies focused on the epistemology of tourism are necessary for the scientific recognition of the area.

References

Abbagnano, N. (2000) Dicionário de filosofia. São Paulo: Martins Fontes.

Araujo, C. A. (2006) Bibliometria: evolução histórica e questões atuais. Em Questão, 12(1), 11-32.

Beni, M. (1998) Análise estrutural do turismo. São Paulo: Senac São Paulo.

Castillo Nechar. M. (2007) La investigación y epistemologia del turismo: oportes y retos. Revista Hospitalidade. 4(2), 79-95.

Cooper, C. (2003) Progress in Tourism Research. In Cooper, C (Ed.) Classic reviews in tourism. Clevedon: Channel View Publications.

Demo, P. (1995) Metodologia científica em ciências sociais. São Paulo: Atlas.

Dencker, A. F. M. (1998) Métodos e Técnicas de Pesquisa em Turismo. São Paulo: Futura.

Dieckow, L. M. (2015) Turismo. Um abordaje micro y macro econômica. Disponível em: http://www.eumed.net/libros/2010b/678/. Acesso em: 12 de julho de 2015.

Ferreira, A. G. C. (2010) Bibliometria na avaliação de periódicos científicos. Revista de Ciência da Informação, 11(3), 74-92.

Gil, A. C. (2002) Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas.

Hall, M. (2011) Publish and perish? Bibliometric analysis, journal ranking and the assessment of research quality in tourism”. Tourism Management, 32(1), 16-27.

Heidegger, M. (2006) Ser e tempo. Tradução Márcia Sá Cavalcante Schuback. Petrópolis: Vozes.

Hoffmann, M. (1999) Problems with Peirce's Concept of Abduction. Foundations of Science, 4(1), 271–305.

Husserl, E. (1990) A ideia da fenomenologia. Lisboa: Edições 70.

Leiper, N. (1981) Towards a cohesive curriculum in tourism: the case for distinct discipline. Annals of Tourism Research, 8(1), 69-84.

Leiper, N. (2000) An emerging discipline. Annals of Tourism Research, 27(3), p. 805-809.

Lima, A. B. M. (2014) O que é fenomenologia?. In Lima, A. B. M. (Org.) Ensaios sobre fenomenologia. Husserl, Heidegger e Merleau-Ponty. Ilheús, BA: Editora da UESC.

Lyotard, J-F.(1967) A fenomenologia. São Paulo: Difusão Européia do Livro.

Macias-Chapula, C. A. (2009) O papel da informetria e da cienciometria e sua perspectiva nacional e internacional. Ciência da Informação, 27(2), 134-140.

Martins, G. de A., & Theóphilo, C. R. (2009) Metodologia da investigação científica para ciências sociais aplicadas. 2 ed. São Paulo: Atlas.

Marujo, N. (2013) A pesquisa em turismo: reflexões sobre as abordagens qualitativa e quantitativa. Revista de investigácion en turismo desarollo local - Turydes, 6(14), 1-16.

Medeiros, M. L., Passador, J. L., & Becheleni, D. G. (2010) A fenomenologia e a pesquisa em turismo: reflexões para aplicação com base no turismo gastronômico. Turismo: Visão e Ação, 13(1), 20-34.

Merleau-Ponty, M. (1999) Fenomenologia da percepção. São Paulo: Martins Fontes.

Moreira, D. A. (2002) O método fenomenológico na pesquisa. São Paulo: Pioneira Thomson Learning.

Nechar, M. C. (2011) Epistemologia critica del turismo. Qué es eso?. Turismo em análise, 22(3), 516-538.

Panosso Neto, A. (2008) Filosofia do turismo: teoria e epistemologia. Trillas: México.

Pearce, D. (2012) Frameworks for Tourism Research. Wallingford: Cabi International.

Pearce, D., & Butler, R. (2010) Introduction - looking back, moving forward. In Pearce, D., & Butler, R, (Eds.) Tourism Research: a 20:20 vision. Goodfellow: London.

Peirce, C. S. (1975) Textos de Charles Sanders Peirce. InMota, O. S. (Ed.) Semiótica e filosofia. 2 ed. São Paulo: Cultrix.

Pernecky, T.; Jamal, T. (2010) (Hermeneutic) Phenomenology in tourism studies. Annals of Tourism Research, 37(4), 1055-1075.

Phillimore, J., & Goodson, L. (2004) Progress in qualitative research in tourism: epistemology, ontology and methodology. In Phillimore, J., & Goodson, L. (Eds.) Qualitative Research in Tourism: ontologies, epistemologies and methodologies, Routledge, London.

Qualis periódicos (2015) Plataforma Sucupira. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/veiculoPublicacaoQualis/listaConsultaGeralPeriodicos.jsf?. Acesso em: 05 de maio de 2015.

Rejowski, M. (2010) Produção científica em turismo: análise de estudos referenciais no exterior e no Brasil. Turismo em análise, 21(2), 224-246.

Santos, G. E. de O.; Rejowski, M. (2013) Comunicação Científica em Turismo no Brasil - Análises descritivas de períodos entre 1990 e 2012. Revista brasileira de pesquisa em turismo, 7(1), 149-167.

Schulter, R. G. (2003), Metodologia da Pesquisa em Turismo e Hotelaria. São Paulo: Aleph.

Strehl, L. (2005) O fator de impacto do ISI e a avaliação da produção científica: aspectos conceituais e metodológicos. Ciência da Informação, 34(1), 19-28. http://dx.doi.org/10.1590/S0100-19652005000100003.

Tribe, J. (1997) The indisciplined of tourism. Annals of Tourism Research, 24(3), 809-813.

Tribe, J. (2000) Indisciplined and unsubstantiated. Annals of Tourism Research, 27(3), 809-813.

Tribe, J. (2004). Knowing about tourism. Epistemological issues. In Phillimore, J. & Goodson, L. (Eds.), Qualitative research in tourism. Ontologies, epistemologies and methodologies. London: Routledge.

Tribe, J.; Airey, D. (2007), Developments in tourism research. Amsterdam: Elsevier.

Published

2019-09-06

How to Cite

Meneguel, C. R. de A., & Tricárico, L. T. (2019). Aplicação da abordagem fenomenológica e estudo epistêmico no turismo: análise dos artigos publicados em periódicos. Marketing & Tourism Review, 4(1). https://doi.org/10.29149/mtr.v4i1.5020