MORAL HARASSMENT IN NURSING TEACHING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25113/farol.v7i18.5443

Keywords:

Nursing teachers. Moral harassment. Violence.

Abstract

This study aims to identify factors in the teaching work of nurses that contribute to the occurrence of moral harassment. A research was carried out in databases with publications made between 2000 and 2018, totaling nine texts analyzed. Results pointed out the presence of bullying in the work process of the nurse teacher in a vertical, ascending and descending, and horizontal way. Situations of harassment were evidenced, such as: humiliations, boycotts by students and peers, discrimination, disrespect, hostility of the nursing team in the internship camps, dishonest competitiveness, lack of collaboration or lack of collaboration among teachers. The occurrence of the phenomenon was presented in a propitiating organizational context, not being summarized in individual questions. It is observed the need to adopt coping strategies and preventive measures of moral harassment.

Author Biographies

Vanderléia de Lurdes Dal Castel Schlindwein, UNIR

Vanderléia de Lurdes Dal Castel Schlindwein, Doutora em Serviço Social pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul/PUCRS. Graduada em Psicologia na Universidade do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul/UNIJUÍ. Professora associada na Universidade Federal de Rondônia. Tem experiência na área de Psicologia do Trabalho, com ênfase em Saúde Mental no Trabalho, pesquisando temas como prazer e sofrimento relacionado ao trabalho, assédio moral e adoecimento no trabalho e intervenções em clínica Psicodinâmica do trabalho.  

Luis Alberto Lourenço de Matos, UNIR

Doutor em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pelo Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo em 2005. É professor do curso de Psicologia da Universidade Federal de Rondônia e do Programa de Pós-Graduação em Psicologia - MAPSI da UNIR-RO. Tem experiência na área da Psicologia, atuando nos seguintes temas: saúde mental, saúde relacionada ao trabalhador, estresse, burnout, enfrentamento, psicodinâmica do trabalho.

Juliana Barbosa Framil, IFRO

Mestranda no Programa de Pós-graduação em Psicologia pela Universidade Federal de Rondônia (2017). Possui graduação em Enfermagem pela Faculdade de Educação e Meio Ambiente (2012). Atualmente é enfermeira do Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Rondônia-IFRO.

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Published

2020-07-28

Issue

Section

Dossiê "Trabalho, subjetividade e contemporaneidade"