The Reflections of Gamification on Student Engagement Accounting Sciences

Authors

  • Edegar Luiz Del Sent Universidade do Oeste do Estado do Paraná - Unioeste
  • Nelinho de Jesus Vieira Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste
  • Eduardo Guedes Villar Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC)
  • Silvana Anita Walter Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste
  • Sidnei Celerino da Silva Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste

DOI:

https://doi.org/10.22561/cvr.v34i2.7505

Keywords:

GAMIFICATION, CRITICAL SOCIAL THEORY, ENGAGEMENT, ACCOUNTING TEACHING

Abstract

This study aims to understand how the reflexes of gamification act in the engagement of students of undergraduate courses in Accounting Sciences. The technological changes that have taken place in recent decades are reflected in the behavior of society and, with this, changes are observed in the profile of Accounting Science students. The use of active methodologies is presented as an alternative for an innovative and dynamic teaching, breaking the paradigm of traditional teacher-centered education, in which the student is a spectator. A board game was developed and, subsequently, data gathering was carried out through focus groups, with second-year Accounting Sciences students from three private higher education institutions. For data analysis, thematic content analysis was used, based on the analysis categories. In relation to the results, sub-dimensions of engagement emerged, which are configured as theoretical contributions. In the behavioral engagement dimension, the sub-dimensions collaboration, interaction, performance and competition emerged. In the cognitive dimension: curiosity, challenge and active search. Finally, in emotional engagement, the sub-dimensions of dialogue, positioning and interaction emerged. It is concluded that the game stimulated students to critical and reflective learning, making it possible to build and rebuild the proposed knowledge.

Author Biographies

Edegar Luiz Del Sent, Universidade do Oeste do Estado do Paraná - Unioeste

Mestre em Contabilidade pelo Programa de Pós-Graduação em Contabilidade da Universidade Estadual do Oeste do Paraná (PPGC/UNIOESTE), Professor do curso de Ciências Contábeis no Centro Universitário de Pato Branco (UNIDEP). Endereço: Centro Universitário de Pato Branco, Rua Benjamin Borges dos Santos, 1100, Bairro Fraron, CEP 85503-350 – Pato Branco/PR. Telefone: (46) 3220-3000.  E-mail: edegardelsent@gmail.com.

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3610-1407

Nelinho de Jesus Vieira , Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste

Mestre em Contabilidade pelo Programa de Pós-Graduação em Contabilidade da Universidade Estadual do Oeste do Paraná (PPGC/UNIOESTE), professor do curso de Ciências Contábeis da União Educacional do Médio Oeste Paranaense (UNIMEO). Endereço: União Educacional do Médio Oeste Paranaense, Avenida Brasil, 1441, Bairro Jd. Paraná. CEP 85935-000 - Assis Chateaubriand/PR. Telefone: (44) 3528-2337. E-mail: nelinhoprofessor@gmail.com.

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7409-0585

Eduardo Guedes Villar , Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC)

Doutor em Administração pelo Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal do Paraná (PPGADM-UFPR), professor do Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC) – Campus Caçador. Endereço: Avenida Fahdo Thomé, 3000, Bairro Champagnat. CEP 89503-550 – Caçador/SC. Telefone: (49) 3561-5700. E-mail: Eduardo.villar@ifsc.edu.br.

ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5005-4099

Silvana Anita Walter, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste

Doutora em Administração pelo Programa de Pós-Graduação em Administração da Pontifica Universidade Católica do Paraná (PPAD-PUCPR), professora do curso de Administração da Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE) – Campus Marechal Cândido Rondon. Endereço: Rua Pernambuco, 1777, Centro. CEP: 85960-000 – Marechal Cândido Rondon/PR. Telefone: (45) 3284-7878. E-mail: silvanaanita.walter@gmail.com  

ORCID https://orcid.org/0000-0003-1684-5465

Sidnei Celerino da Silva , Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste

Doutor em Contabilidade e Controladoria pela Faculdade Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo (FEA/USP), professor do curso de Ciências Contábeis e do Programa de Pós-graduação em Contabilidade da Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE) – Campus Cascavel. Endereço: Rua Universitária, 2069, Jardim Universitário. CEP: 85819-110 – Cascavel/PR. Telefone: (45) 3220-3000. E-mail: sidneicelerino@yahoo.com.br.

ORCID: http://orcid.org/0000-0002-0944-6231

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Published

2023-11-30

How to Cite

DEL SENT, E. L.; VIEIRA , N. de J.; VILLAR , E. G.; WALTER, S. A.; SILVA , S. C. da. The Reflections of Gamification on Student Engagement Accounting Sciences. Contabilidade Vista & Revista, [S. l.], v. 34, n. 2, p. 77–100, 2023. DOI: 10.22561/cvr.v34i2.7505. Disponível em: https://revistas.face.ufmg.br/index.php/contabilidadevistaerevista/article/view/7505. Acesso em: 17 may. 2024.

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