The Decision Process in Accounting Environment: An Application of the Probabilistic Mental Model Theory
Keywords:
Decision Process, Accounting Information, Probabilistic Mental Model Theory.Abstract
This research had as main propose test the occurrence of framing effects anticipated by the Probabilistic Mental Models Theory developed by Gigerenzer, Hoffrage e Kleinbölting (1991) in individual decisions ambience based in accounting information, and, in an underlying way, test the effect of professional experience and gender variables in this process. To do so an experimental research was realized with 180 men and woman, with and without professional experience, to observe the framing effect occurrence in accounting information based decision process. The results, for the sample in question, showed the framing effect occurrence, anticipated by the Probabilistic Mental Models Theory independently of respondents’ gender and professional experience, with the exception of the women without professional experience. In this case the phenomenon could not be statically evidenced. Those results point out to the necessity of researches about information framings to avoid this phenomenon occurrence, once it not only result in financial losses but can also allow the influence of information providers in the decisions process with purposes of self convenience.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A submissão do texto para avaliação implica no compromisso de que o material não seja submetido a um outro periódico nacional ou internacional e autoriza, caso aprovado, a sua publicação.
Os artigos publicados são de responsabilidade dos autores não traduzindo, necessariamente, a opinião da revista. A reprodução dos artigos, total ou parcial, pode ser feita desde que citada esta fonte.
Considerando que o(s) autor(es) do texto concorda(m) com a sua publicação, caso o mesmo seja aprovado pela revista, sem que disso lhe seja devido qualquer remuneração, reembolso ou compensação de qualquer natureza, a Revista Contabilidade Vista & Revista através do Departamento de Ciências Contábeis da Faculdade de Ciências Econômicas da Universidade Federal de Minas Gerais, detém todos os direitos autorais dos textos publicados, conforme a legislação brasileira vigente.
Os direitos autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais. A revista permitirá o uso dos trabalhos publicados para fins não-comerciais, incluindo direito de enviar o trabalho para bases de dados de acesso público.