Consequências macroeconômicas do consumo conspícuo: efeito demonstração, mimetismo cultural; efeito dependência e os limites sociais para o crescimento econômico

Authors

Abstract

This paper aims to highlight the conspicuous consumption macroeconomic consequences. Therefore, it will be presented the following concepts: Duesenberry’s (1949) demonstration effect, Nurkse’s (1952, 1953) international demonstration effect; Galbraith’s (1958) dependence effect; and Hirsch’s (1977) affluence paradox. These consequences will be categorized accordingly to how they affect developed and underdeveloped countries. It will also be stated how the above-mentioned authors discuss polices to remediate the macroeconomic demonstrative consumption problems. 

Author Biographies

Rafael Barbieri Camatta, Universidade Federal do Espírito Santo

Programa de Pós-Graduação em Economia da Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, ES, Brasil.

Alexandre Ottoni Teatini Salles, Universidade Federal do Espírito Santo

Programa de Pós-Graduação em Economia da Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, ES, Brasil.

Published

2024-05-24

How to Cite

CAMATTA, R. B.; SALLES, A. O. T. Consequências macroeconômicas do consumo conspícuo: efeito demonstração, mimetismo cultural; efeito dependência e os limites sociais para o crescimento econômico. Nova Economia, [S. l.], v. 34, n. 1, p. 1–31, 2024. Disponível em: https://revistas.face.ufmg.br/index.php/novaeconomia/article/view/7897. Acesso em: 20 dec. 2024.