Organizational donation in the face of organ market

an analysis of Brazilian transplant model

Authors

Abstract

Organizational donation is the model of economic coordination of organ transplantation in Brazil. The objective of this study is to evaluate the performance of the National Transplant System to increase the number of donors and, consequently, to reduce the moral challenge imputed due to the existence of the waiting list. The methodology followed the qualitative approach with documentary analysis of laws, ordinances, available technical standards. The analysis showed that the System operates with three strategies: a) creation of an "incentive economy"; b) legal and managerial structuring of the system in an organizational continuum; c) stimulus to altruism as the basis of the model of social solidarity. In the critical balance of these strategies, the study suggests the change of the legislation regarding informed consent and the reorganization of the system to promote the action of the in-hospital commissions and optimization of the transport logistics of the organs.

Author Biography

Jandir Pauli, Programa de Pós-Graduação em Administração. Faculdade Meridional, Passo Fundo, RS, Brasil

Pós-doutorado em Sociologia Econômica pela Université Paris IV - Sorbonne, Doutorado em Sociologia pela UFRGS com estágio doutoral na Université Paris IV - Sorbonne, Mestrado em Sociologia pela UFRGS, Licenciado em Filosofia pela UPF e Bacharel em Filosofia pelo IFIBE. Desde 2006 é Professor Titular IV na Faculdade Meridional (IMED) com atividades na graduação, MBAs e no programa de pós-graduação stricto sensu em Administração, onde ocupa, atualmente, a função de vice-coordenador. Como pesquisador, atua nos grupos de pesquisa CNPq: "Estudos Organizacionais Contemporâneos" (PPGA-IMED), "Trabalho na sociedade contemporânea" (PPGS-UFRGS) e no "Grupo Interdisciplinar de Estudos sobre Trabalho" (UPF). Em suas pesquisas desenvolve temas relacionados ao comportamento humano nas organizações, sociologia do trabalho e sociologia econômica. 

Published

2019-05-10

How to Cite

PAULI, J. Organizational donation in the face of organ market: an analysis of Brazilian transplant model. Nova Economia, [S. l.], v. 29, n. 1, p. 339–363, 2019. Disponível em: https://revistas.face.ufmg.br/index.php/novaeconomia/article/view/3528. Acesso em: 30 jun. 2024.

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