Tourism Research Networks

grouping, characteristics and scientific production

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29149/mtr.v9i1.8216

Keywords:

Tourism, Research Groups, Postgraduate, Scientific Production, Tourism Research

Abstract

This study aims to analyze the performance of research groups linked to Graduate Programs in Tourism. Specifically, it is intended to: identify the scenario of research groups in tourism in Brazil; and understand the configuration of tourism research groups. For this, four research groups were selected, two Brazilians and two foreigners: Tourism, Marketing and Competitiveness (Brazil); Tourism Planning and Management (Brazil); Gender, Entrepreneurship and Social Policy Institute (UK); and Sustainable Planning and Management of Tourism (Spain). This is an exploratory and descriptive research with a qualitative approach. For data collection, bibliographical and documentary research was carried out. It was chosen to work with a secondary source of data, based on information available in the Directory of Research Groups in Brazil, websites of research groups and ResearchGate and CNPq platforms. 44 tourism research groups were found in Brazil, linked to PPGs in the field of Tourism and 133 lines of research. The results point to growth and consolidation of the groups, with 2019 and 2020 being the years with the highest number of registrations, in addition to longevity with the performance of 4 groups for more than 20 years. In relation to the studied groups, differences can be noticed in relation to the number of lines of research, number and category of members, established partnerships and production of the leaders. The results of this study help to understand the conjuncture of the creation, performance and consolidation of research groups in tourism, recognizing them as sources of knowledge of great relevance for tourism.

Author Biographies

Juliana Niehues Gonçalves de Lima, Universidade Federal do Rio Grande/Universidade do Vale do Itajaí

Professora efetiva da Universidade Federal do Rio Grande-FURG, atuando nos cursos de Bacharelado em Turismo, Tecnologia em Eventos e Bacharelado em Hotelaria. É Mestra em Turismo e Hotelaria pela Universidade do Vale do Itajai-UNIVALI, Bacharela em Turismo pela Universidade Federal de Pelotas- UFPel e possui curso Superior em Gestão de Recursos Humanos pela Universidade Federal do Rio Grande-FURG. Interesse nos temas: Planejamento e Gestão em Turismo; Projetos Turísticos; Eventos; Turismo em espaços rurais. 

Thayele Oliveira, Universidade do Vale do Itajaí

Doutoranda em Turismo e Hotelaria pela Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI. Mestra em Turismo pela Universidade Federal do Paraná- UFPR (2022). Possui graduação em Bacharelado em Turismo (2019) e graduação em Bacharelado em Hotelaria (2017) pela Universidade Federal do Rio Grande - FURG. Atuou como bolsista do Grupo PET-Turismo da Universidade Federal do Rio Grande (2018-2019) trabalhando com a tríade Pesquisa, Ensino e Extensão. Atua nos seguintes temas: Governança Turística; Marketing; Competitividade de Destinos Turísticos; Planejamento de Destinos Turísticos; e Coopetição.

Ana Paula Lisboa Sohn, Universidade do Vale do Itajaí

Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção da Universidade Federal de Santa Catarina UFSC com sanduíche na Universidade do Minho (PT). Professora titular do Programa de Pós-Graduação em Turismo e Hotelaria da Universidade do Vale do Itajaí UNIVALI. Revisora de periódicos nacionais e internacionais Avaliadora ad hoc da Fundação de Amparo a Pesquisa e Inovação de Santa Catarina FAPESC. Coordenadora da Universidade da Criativa Idade, projeto de extensão ligado ao lazer. Coordenadora da pós-graduação em Inovação e Gestão do Conhecimento para Organizações Públicas.

Marcos Arnhold Junior , Universidade do Vale do Itajaí

É Doutor em Turismo e Hotelaria (2017), Mestre em Planejamento Turístico (2006), Especialista em Planejamento, Gestão e Marketing Turístico (2004) e possui graduação em Turismo e Hotelaria (2000) pela Universidade do Vale do Itajaí . Coordena os Cursos de Graduação em Turismo e Hotelaria e de Gastronomia da Universidade do Vale do Itajaí. Atuou como professor responsável pelo Apoio Pedagógico da Escola de Artes, Comunicação e Hospitalidade (EACH) da Universidade do Vale do Itajaí. Docente dos Cursos de Graduação em Turismo e Hotelaria, Gastronomia. Professor colaborador do Programa de Pós-Graduação (Mestrado e Doutorado) em Turismo e Hotelaria da Univali. Foi Coordenador do Curso de Turismo da Universidade do Contestado (UnC). Tem experiência na área de Planejamento turístico, atuando como consultor. É membro da Diretoria da ABBTUR-SC e da IGR Costa Verde & Mar. Atua também com turismo público, marketing turístico, conscientização turística, ética no turismo entre outras áreas. 

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Published

2024-03-31

How to Cite

Lima, J. N. G. de, Silva, P. T. da, Oliveira, T., Sohn, A. P. L., & Arnhold Junior , M. (2024). Tourism Research Networks: grouping, characteristics and scientific production. Marketing & Tourism Review, 9(1). https://doi.org/10.29149/mtr.v9i1.8216