Crowdsourcing, Big Data and Network analysis techniques applied to Tourist Demand

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29149/mtr.v9i1.8168

Keywords:

TripAdvisor, Big Data, Tourist Demand, digital footprint, Tourism Planning

Abstract

This study applied text data mining techniques, statistical text analysis and network analysis in a qualitative database with information resulting from comments from social media specialized in tourism in order to identify the perception of visitors to the National Parks of Piauí. These conservation units are important tourist assets because they house a great natural heritage with extreme historical relevance with thousands of archaeological sites. The methodology developed in this article presents defensible and reproducible criteria to be replicated in any tourist attraction present on TripAdvisor, and greatly expands the understanding about the perception of visitors and the essence of places, facilitating the decision making of planners and managers of tourist destinations. The presented results were achieved from the use of automation techniques and computational programming to extract a large volume of data - Big Data - from digital footprints left by travelers on TripAdvisor, regarding the tourist attractions of interest. The qualitative database was mined using free software aimed at textual analysis, statistical treatment and network analysis. Based on the results, it was possible to identify key aspects regarding the tourist destinations such as the centrality of themes regarding archaeological aspects and the monitoring of local guides.

Author Biographies

Júnia Lúcio de Castro Borges , UFMG

Professora Adjunta do Curso de Turismo da Universidade Federal do Maranhão. Leciona as disciplinas Planejamento Turístico, Gestão Pública e Turismo e Projetos Turísticos. Doutora em Arquitetura pela UFMG com período sanduíche em Università degli Studi di Cagliari, e doutoranda visitante na Università di Bologna, mestre em Análise e Modelagem de Sistemas Ambientais, especialista em Geoprocessamento, especialista em Turismo e Desenvolvimento Sustentável e graduada em Turismo. Tem experiência na área de Turismo, Geotecnologias, Meio Ambiente, atuando principalmente nos seguintes temas: turismo, big data, participação cidadã, ciência cidadã, associações comunitárias, bacias hidrográficas, geotecnologias, planejamento urbano, geodesign e unidades de conservação.

André Riani Costa Perinotto , UFDPar

André Riani Costa Perinotto
Doutor em Ciências da Comunicação (UNISINOS/RS). Mestre em Geografia (UNESP/Rio Claro/SP); Especialização em Docência para Ensino Superior em Turismo e Hotelaria (SENAC/SP); e Graduado em Turismo (UNIMEP). Professor Associado do Curso de Bacharelado em Turismo da Universidade Federal do Delta do Parnaíba - UFDPar. Professor Permanente do Mestrado em Turismo na UFPR. Professor Permanente do Mestrado em Gestão de Negócios Turísticos da UECE (Universidade Estadual do Ceará). DIRETOR (2019-2023) da ABRATUR - Academia Internacional para o Desenvolvimento da Pesquisa em Turismo no Brasil. CV Lattes: http://lattes.cnpq.br/9146688925419493 

Solano de Souza Braga, UFPI / UFDPar

Professor assistente no curso de bacharelado em Turismo e no mestrado em artes, patrimônio e museologia da UFPI/UFDPar. Doutorando em Desenvolvimento e Meio Ambiente - PRODEMA/UFPI, Mestre em Geografia, IGC-UFMG (2011); licenciatura em Geografia, UNIVERSO (2014); Licenciatura em Turismo e Hospitalidade pelo Programa de Formação Pedagógica de Docentes do CEFET-MG (2008), Bacharelado em Turismo pelo IGC - UFMG (2006). 

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Published

2024-03-31

How to Cite

Borges , J. L. de C., Riani Costa Perinotto , A., & de Souza Braga, S. . (2024). Crowdsourcing, Big Data and Network analysis techniques applied to Tourist Demand. Marketing & Tourism Review, 9(1). https://doi.org/10.29149/mtr.v9i1.8168