A Pricing Tool Development for Football Tickets

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29149/mtr.v6i2.6322

Keywords:

Demand Forecasting, Pricing, Football

Abstract

An organization’s demand depends on environments conditions and it’s competitiveness. In the researched object in this article – football matches – was observed that regression models were the main method applied to explain demand variability. In researched literature, consolidated models, and not focused on one specific team, were more often applied. Football teams are monopolists on their demand and knowing their demand function would allow them to set better prices to extract consumer surplus when the club it concerns to club’s interest. High variability (elevated standard deviation) and relationship among variables brings a lot of challenges to pricing definition for football tickets, due to higher demand associated with higher prices, contradicting expected demand function. The objective of this article is to present a pricing tool development for football tickets to a specific football club. Our methodological approach begins with determining match’s importance (i), wich best fits with price and demand. Final model contains twelve different i values and other ten independent variables. It’s r² was sensibly higher when compared to researched literature aobout the object. Contributions to management goes from better forecasting expenses related to match operation (employees and other services), better incentives to raise demand and higher assertiveness in transferring matches to other stadium or city.

References

Alvito, M. (2006). A parte que te cabe neste latifúndio: o futebol brasileiro e a globalização. Análise Social, 41, 451-474.
Barney, J.B.; Hesterly, W.S.; Rosemberg, M. (2007). Administração estratégica e vantagem competitiva. São Paulo: Pearson.
Benevides, B.I.L.; Santos, S.M.; Cabral, A.C.A.; Ribeiro, R.A.; Holt, N.L.S. (2015). Demanda por Futebol no Brasil e na Inglaterra. Revista Pensamento Contemporâneo em Administração, v(2), 96-112.
Damatta, R. (1994). Antropologia do Óbvio: Notas em Torno do Significado Social do Futebol Brasileiro. Revista da USP, 22, 10-17.
Damo, A. (2018). Futebóis – da horizontalidade epistemológica à diversidade política. Revista FuLiA / UFMG, 3(3), 37-66.
Deloitte (2011). Muito além do futebol: Estudo sobre esportes no Brasil.
Deloitte. (2019). Captains of Industry: Football Money League.
Ekelund, P. (1998). A Rentabilidade das Associações de Times de Futebol: os exemplos das Ligas de Futebol da Itália e da Inglaterra. Anais do Congresso Internacional EAESP de Gestão de Esportes, São Paulo, 1.
Farris, P.W.; Bendle, N.T.; Pfeifer, P.R.; Reibstein, D.J. (2012). Métricas de Marketing. Porto Alegre: Bookman.
Ferguson, C.E. (1999). Microeconomia (20ª ed). Rio de Janeiro: Forense Universitária.
Fujita, L. (2018). Qual é o esporte mais praticado no Brasil? Super Interessante, Recuperado em 10 maio de 2019, de https://super.abril.com.br/mundo-estranho/qual-e-o-esporte-mais-praticado-no-brasil/
Globo Esporte. (2013). Setores Mais Caros deixam vazio na volta de Flu e Vasco ao Maracanã. Globo Esporte, Recuperado em 10 maio 2019, de http://globoesporte.globo.com/futebol/brasileirao-serie-a/noticia/2013/07/setores-mais-caros-deixam-vazio-na-volta-de-flu-e-vasco-ao-maracana.html.
Globo Esporte. (2018). Ingresso mais caro diminui público e faz Palmeiras lucrar só R$ 81 mil a mais do que no seu jogo com mais torcida no ano, Recuperado em 10 maio 2019, de https://globoesporte.globo.com/futebol/times/palmeiras/noticia/compensou-ingresso-mais-caro-diminui-publico-e-faz-palmeiras-lucrar-r-81-mil.ghtml.
Globo Esporte. (2018). Botafogo, mais eficiente, vence e afunda o Atlético-PR no Z-4, Recuperado em 10 maio 2019, de https://globoesporte.globo.com/rj/futebol/brasileirao-serie-a/jogo/13-06-2018/botafogo-atletico-pr.ghtml.
Hunt, K.A., Bristol, T., & Bashaw, R.E. (1999). A conceptual approach to classifying sports fans. Journal of Services Marketing, 13(6), 439-452.
Itaú BBA. (2018). Análise Econômico-Financeira dos Clubes de Futebol Brasileiros | 2018.
Kotler, P.; Keller, K.L. (2012). Marketing Management. Ney York: Prentice Hall.
Lemos, F.O. (2006). Metodologia para Seleção de Métodos de Previsão de Demanda. Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, Brasil.
McAfee, R. P. (2002). Competitive Solutions. New Jersey: Princeton University Press.
Pindyck, R.S & Rubinfeld, D. L. (2002). Microeconomia. São Paulo: Prentice Hall.
Porter, M. E. (2004). Estratégia competitiva. Elsevier Brasil.
Ribeiro, R. (2017). Desenvolvimento de Recursos para o Desempenho Superior: Uma Análise sobre os Fatores Determinantes para o Aumento de Torcida em um Clube de Futebol. Tese de Doutorado, Universidade de São Paulo, São Paulo, Brasil
Ribeiro, R., Polo, E.F. Kusters, D., & Pilli, L.E. (2014). Um título estadual ou uma classificação para a Copa Libertadores? Um estudo sobre o desempenho esportivo na satisfação dos torcedores de grandes clubes brasileiros. Anais do Simpósio Internacional de Estudos Sobre o Futebol, São Paulo, 2.
Ribeiro, R.; Kusters, D.; Polo, E.F.; Homenko Neto, A. & Crocco, L. (2015). Demanda em jogos de futebol: um estudo sobre influências situacionais e atributos da partida na intenção de compra do torcedor. Eletronic Journal of Economic Sociology Studies, 5(3), 518-531.
Rodrigues, F.X.F. (2010). O fim do passe e as transferências de jogadores Brasileiros em uma época de globalização. Sociologias, 12(24), 338-380.
Sampron, D.A. (2005). Seleção de Técnicas de Previsão de Mercado Segundo as Diferentes Categorias de Novos Produtos. RAE Eletrônica, 4(2).
Slack, N.; Chambers, S.; Johnston, R. (2009). Administração da Produção. São Paulo: Atlas..
Souza, F.A.P. (2004). Um Estudo sobre a Demanda por Jogos de Futebol nos Estádios Brasileiros. 2004. Dissertação de Mestrado, Universidade de São Paulo, São Paulo, Brasil.

Published

2021-09-28

How to Cite

Ribeiro, R. (2021). A Pricing Tool Development for Football Tickets. Marketing & Tourism Review, 6(2). https://doi.org/10.29149/mtr.v6i2.6322

Issue

Section

Artigos