REPLY 2 - PUBLIC UNIVERSITY: A PROJECT IN DISPUTE IN CONTEMPORARY

Authors

  • Elisângela de Jesus Furtado da Silva Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.25113/farol.v9i25.7652

Keywords:

University, Politics, Transformative education

Abstract

This text is inspired by the discussion panel held at the XI ENEO, whose theme was Public University: a project in dispute in contemporary times. The reflections here represent different views about the university, being composed of the initial proposition by José Henrique de Faria, the replies by Pedro Demo and Elisângela de Jesus Furtado da Silva, and finally, the rejoinder by José Henrique de Faria. The discussion problematizes the organization's growing loss of autonomy, the historical contradictions and current dilemmas, and expresses faces of distinct political projects. It is considered that what is in dispute is not the public university project, but the project of Transformative Education and banking education, the first as emancipation and the second as reproduction. In this scenario, those who still defend the Public, Free, Quality and Socially Referenced University cannot be inattentive, alienated, omissive and passive before the projects that are in dispute.

Author Biography

Elisângela de Jesus Furtado da Silva, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutoranda e Mestra em Administração pela Universidade Federal de Minas Gerais. Especialista em Gestão Estratégica de Recursos Humanos Pela UFMG. Bacharela em Administração pela PUC Minas. Gerente voluntária da Farol - Revista de Estudos Organizacionais e Sociedade. Pesquisadora do Núcleo de Pesquisa de Estudos Organizacionais e Sociedade (NEOS) da Faculdade de Ciências Econômicas da Universidade Federal de Minas Gerais. Integra o Grupo de Pesquisa Interinstitucional "Múltiplos Olhares sobre a Universidade: Pessoas, Territórios e Projetos" (Unila, UFMG, UFSC, Unicamp, UNEMAT e ESPM). É filiada à Associação Brasileira de Pesquisadores Negros (ABPN), à Sociedade Brasileira de Estudos Organizacionais (SBEO) e à Associação Brasileira de Estudos Sociais das Ciências e das Tecnologias (ESOCITE.BR). Possui experiência nas áreas de Saúde Pública, Organizações Não Governamentais e Estudos Organizacionais.

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Published

2022-12-19

Issue

Section

Debates