ETHNOGRAPHY AS A PROCESS OF (RE) EDUCATION OF SUBJECTIVITIES: BLACK FEMINISMS AND ETHNOGRAPHIC LEARNING WITH NEUSA CAVEDON

Authors

  • Josiane Silva de Oliveira Universidade Estadual de Maringá

DOI:

https://doi.org/10.25113/farol.v6i17.5762

Keywords:

Ethnography. Black feminisms. Neusa Cavedon.

Abstract

Ethnography is a research method characterized by a process of (re)education of subjectivities. Beyond the understanding of the existence of the “other”, ethnographic learning implies recognition and incorporation of other (re)existences in our daily lives beyond axes of domination and social subordination (COLLINS, 2016). This process makes it possible to understand our social place in research and our place of speech in ethnographic writing. Considering Neusa Cavedon as one of the leading ethnographers in the area of ​​Organizational Studies in Brazil, I discuss her teaching practices of ethnography articulated with my process of recognition as a black woman in this area emphasizing theoretical contributions of black feminism to ethnography. With the permission of Exú, orixá that in African religions opens the way for the full development of our (re)existences, I present this text as a politics of affective (re) education of subjectivities in the academic and ethnographic anti-racist struggle. Laroyê!

Author Biography

Josiane Silva de Oliveira, Universidade Estadual de Maringá

Doutora em Adminisração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Professora Adjunta da Universidade Estadual de Maringá.

References

Cavedon, Neusa R. (2003). Antropologia para administradores. Porto Alegre: UFRGS.

Clifford, James (2002). A experiência etnográfica: antropologia e literatura no início do século XX. Rio de Janeiro: UFRJ.

Collins, Patricia H. (2016). Aprendendo com a outsider within: a significação sociológica do pensamento feminista negro. Sociedade e Estado, 31(1), 99-127.

Freire, Paulo (2004). Pedagogia de indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: UNESP.

Geertz, Clifford (1989). A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: Zahar.

Kilomba, Grada (2019). Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Cobogó.

Kilomba, Grada (2012). Plantation memories: episodes of everyday racism. Munster: Unrast apud Ribeiro, Djamila (2016). Feminismo negro para um novo marco civilizatório. Sur 24, 13(24), 99-104.

Ribeiro, Djamila (2017). O que é lugar de fala. Belo Horizonte: Letramento.

Ribeiro, Djamila (2016). Feminismo negro para um novo marco civilizatório. Sur 24, 13(24), 99-104.

Oliveira, Josiane S. (2018). As influências raciais na construção do campo etnográfico: um estudo multissituado no contexto Brasil-Canadá. Organizações & Sociedade, 25(86), 511-531.

Rocha, Ana Luisa C. & Eckert, Cornélia. (2008). Etnografia: saberes e prática. Iluminuras, 9(21), 1-23.

Published

2020-03-20

Issue

Section

Tribute to Neusa Rolita Cavedon