A FEMINIST VIEW ON THE PROFILE OF UFBA'S RESEARCHERS WITH CNPq's RESEARCH PRODUCTIVITY SCHOLARSHIPS

Authors

  • Iolanda Pinto de Faria UFBA
  • Márcia dos Santos Macedo PPGNEIM/UFBA
  • Ângela Maria Freire de Lima e Souza PPGNEIM/UFBA

DOI:

https://doi.org/10.25113/farol.v9i24.6492

Keywords:

Science & Technology, Gender and science, Women in science, Research productivity fellows

Abstract

In the light of a feminist perspective, the article traces and analyzes the profile of female researchers with research productivity grants from UFBa. Thus, it takes as a research source the information extracted from the CNPq website, in 2018, after the results of the CNPq Call n. 12/2017, and the respective Lattes curricula of these scientists. The collation of the survey data showed that the female researchers contemplated with the PQ fellowship make up a total of 79 fellows (38.5%) and, of this contingent, the vast majority of these women receive mainly the fellowships with the lowest levels, there being an underrepresentation of women PQ-1A fellows, and no Senior Researcher (SR), which is surprising when 73 of the 79 fellows completed their PhD more than 10 years ago. Finally, more than a third of the fellows are retired, working heterogeneously in different areas of knowledge and in the most diverse graduate programs.

References

Albornoz, Mario, Barrere, Rodolfo, Matas, Lautaro, Osorio, Laura, & Sokil, Juan (2018). Las brechas de género en la producción científica Iberoamericana. Recuperado em 10 junho, 2019 de: encurtador.com.br/jkvOR.

Britto da Motta, Alda (2018). Idade e solidão: a velhice das mulheres. Revista Feminismos, 6(2), 88-96.

Britto da Motta, Alda (2011). As velhas também. Revista Ex Aequo, 23, 13-21.

Britto da Motta, Alda & Weller, Wivian (Orgs). A atualidade do conceito de gerações na pesquisa sociológica. Revista Sociedade e Estado, 25(2), 175-184.

Bandeira, Lourdes (2008). A contribuição da crítica feminista à ciência. Estudos Feministas, 16(1), 207-230.

Barata, Rita B. & Goldbaum, Moisés (2003). Perfil dos pesquisadores com bolsa de produtividade em pesquisa do CNPq da área de saúde coletiva. Caderno de Saúde Pública, 19(6), 1863-1876.

Bourdieu, Pierre (1983). O campo científico. In Renato Ortiz (Org.). Bourdieu – sociologia (pp. 122-155). São Paulo: Ática.

Brasil (2003). Lei n. 10.741, de 1º de outubro de 2003. Dispõe sobre o Estatuto do Idoso e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 3 out. 2003, p. 1.

Café, Anderson, Carvalho, Kátia, Menezes, Vinícios S., Oddone, Nanci E. (2011). A elite acadêmica da Sociologia no Brasil e sua produção científica. Informação & Informação, 16(3), 19-39.

Cavalcante, Raika A., Barbosa, Daniella R., Bonan, Paulo R. F., Pires, Maria B. O., & Martelli-Júnior, Hercílio (2008). Perfil dos pesquisadores da área de odontologia no Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). Revista Brasileira de Epidemiologia, 11(1), 106-112.

Chalhub, Tania & Oliveira, Eloisa P. (2010). O panorama da produção científica de pesquisadores bolsistas do CNPq em Serviço Social. Anais do Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação, Brasília, DF, Brasil, XI.

Grün, Roberto (1999). Conflitos de geração e competição no mundo do trabalho. Cadernos Pagu, 13, 63-107.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Mulheres são maioria na Educação Superior brasileira. 2018. Recuperado em 5 outubro, 2020 de: http://portal.inep.gov.br/artigo/-/asset_publisher/B4AQV9zFY7Bv/content/mulheres-sao-maioria-na-educacao-superior-brasileira/21206.

Kergoat, Danièle (2016). O cuidado e a imbricação das relações sociais. In Alice R. P. Abreu, Helena Hirata, & Maria R. Lombardi (Orgs.). Gênero e trabalho no Brasil e na França: perspectivas interseccionais (pp. 17-26). São Paulo: Boitempo.

Leta, Jaqueline (2003). As mulheres na ciência brasileira: crescimento, contrastes e um perfil de sucesso. Estudos Avançados, 17(49), 271-284.

Lima, Betina S. (2013). O labirinto de cristal: as trajetórias das cientistas na Física. Estudos Feministas, 21(3), 883-903.

Lima, Betina S., Braga, Santana, Maria L., & Tavares, Isabel (2015). Participação das mulheres nas ciências e tecnologias: entre espaços ocupados e lacunas. Revista Gênero, 16(1), 11-32.

Lima Betina S. & Souza, Ângela M. F. (2011). Sobre gênero e ciência: tensões, avanços, desafios. In Alinne L. Bonneti & Ângela M. F. Lima e Souza (Org.). Gênero, mulheres e feminismos (pp. 9-21). Salvador: UFBA.

Lopes, Maria M. (2006). Sobre convenções em torno de argumentos de autoridade. Cadernos Pagu, 27, 35-61.

Lopes, Roberto P. M. (2018). Assimetrias de gênero na ciência baiana: uma abordagem institucional. Revista Binacional Brasil Argentina, 7(1), 419-450.

Mendes, Patrícia H. C., Martelli, Daniella R. B., Souza, William P., Quirino Filho, Sidinei, & Martelli-Júnior, Hercílio (2010). Perfil dos pesquisadores Bolsistas de Produtividade Científica em Medicina no CNPq, Brasil. Revista Brasileira de Educação Médica, 34(4), 535-541.

Ministério da Ciência, Tecnologia, Inovações e Comunicações (2018). CNPq. Bolsas e auxílios vigentes. Recuperado em 14 setembro, 2018 de: http://www.cnpq.br/web/guest/bolsistas-vigentes/.

Ministério da Educação (2019). Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES. Diretoria de Avaliação - DAV. Plataforma Sucupira. Coleta Capes. Lista de docentes. Recuperado em 8 abril, 2019 de: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/docente/listaDocente.jsf.

Pessanha, Elina G. F. E. & Morel, Regina L. M. (1991). Gerações operárias: rupturas e continuidades na experiência de metalúrgicos do Rio de Janeiro, Revista Brasileira de Ciências Sociais, 6(17), 68-83.

Santos, Natacha C. F., Cândido, Lucilene F. O., & Kuppens, Cristiano L. (2010). Produtividade em pesquisa do CNPq: análise do perfil dos pesquisadores da Química. Química Nova, 33(2), 489-495.

Santos, Suelleng M. C., Lima, Leonardo S., Martelli, Daniella R. B., & Martelli-Júnior, Hercílio (2009). Perfil dos pesquisadores da Saúde Coletiva no Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico. Revista de Saúde Coletiva, 19(3), 761-775

Sardenberg, Cecilia M. B. (2002). Da crítica feminista à ciência a uma ciência feminista? In Ana A. A. Costa & Cecilia M. B. Sardenberg (Orgs). Feminismo, ciência e tecnologia (pp. 89-120). Salvador: REDOR/NEIM-FFCH/UFBA.

Published

2022-11-25

Issue

Section

Science, technology and society studies from a feminist perspective