ECONOMIC AND FINANCIAL IMPACTS OF THE COVID-19 PANDEMIC ON THE HIGHER EDUCATION SECTOR AT B3

Repercusiones económicas y financieras en el sector de la educación superior en el Brasil Bolsa Balcão - [B]3

Authors

  • Annor da Silva Junior Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes) http://orcid.org/0000-0003-4124-5277
  • Vitor Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes)
  • Priscilla de Oliveira Martins-Silva Federal University of Espírito Santo (FUES)

DOI:

https://doi.org/10.22561/cvr.v33i1.6642

Keywords:

Brazilian higher education, Brazilian capital market, Economic and financial impacts, COVID-19 pandemic, Brasil Bolsa Balcão

Abstract

This article analyzes the preliminary economic-financial impacts of the COVID-19 pandemic on companies in the higher education sector, listed on the Brazilian capital market. To carry out the analysis, a set of economic-financial indicators was selected referring to the four companies listed in Brasil Bolsa Balcão – B3 (Brazil, Stock Exchange, Over the Counter Trades) and changes that occurred in it during the COVID-19 pandemic were evidenced. We conducted documental research with data collected from the Comdinheiro Platform and other sources. The period investigated covered the years 2017 to 2020 (first semester), and the data were analyzed using mixed methods. The results show the increase in default of students from Higher Education Institutions (HEI), which impacted the drop in profitability and market value of companies. Even in the face of these negative impacts, it was possible to verify that the companies have economic and financial solidity, with the potential to expand their participation in the sector and, with that, make it even more concentrated, in view of the potential for oligopoly formation, whose possible consequences for the sector were indicated.

Author Biographies

Annor da Silva Junior, Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes)

Doutor em administração pela Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG, Professor da Universidade Federal do Espírito Santo – Ufes.

Vitor, Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes)

Ph.D. in administration from the Federal University of Espírito Santo (FUES)

Priscilla de Oliveira Martins-Silva, Federal University of Espírito Santo (FUES)

Ph.D. in psychology from the Federal University of Espírito Santo (FUES)

Professor at FUES 

References

Almeida, D. M., & Flach, L. (2020). Propriedade familiar e desempenho empresarial: evidências de empresas brasileiras que compõem o índice IBRX100 da B3. Revista Contabilidade Vista & Revista, 31(2), 24-45. https://doi.org/10.22561/cvr.v31i2.4924.

Armitrano, C., Magalhães, L. C. G., & Silva, M. S. (2020). Medidas de enfrentamento dos efeitos econômicos da pandemia covid-19: panorama internacional e análise dos casos dos Estados Unidos, do Reino Unido e da Espanha. In: Texto para discussão. Rio de Janeiro: IPEA.

Ânima Educação. (2020). Ânima Educação: Relação com Investidores. Recuperado 12 de outubro de 2020 em: https://ri.animaeducacao.com.br/.

Assaf Neto, A. (2014). Finanças corporativas e valor (7a ed.). São Paulo: Atlas.

Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. Edição revista e actualizada. Lisboa: Edições 70.

Borba, P. L. O., Bassi, B. G. C., Pereira, B. P., Vasters, G. P., Correia, R. L., & Barreiro, R. G. (2020). Desafios “práticos e reflexivos” para os cursos de graduação em terapia ocupacional em tempos de pandemia. Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional, Epub October 02, 2020. https://doi.org/10.4322/2526-8910.ctoEN2110

Brasil Bolsa Balcão – B3 (2021). Consultas: Classificação Setorial. Recuperado 09 de novembro de 2021 em: https://www.b3.com.br/pt_br/

Cogna Educação. (2020). Cogna Educação: Relação com Investidores. Recuperado 12 de outubro de 2020 em: http://ri.cogna.com.br.

Corrêa, E. C. B. (2017). Possíveis impactos das novas diretrizes do FIES e Ead nas estratégicas dos oligopólios educacionais. Revista de Defesa da Concorrência, 5(1), 72-104.

Cruz, A. G., & Paula, M. F. C. (2018). Capital e poder a serviço da globalização: os oligopólios da educação superior privada no Brasil. Avaliação, 23(3), 848-868. https://doi.org/10.1590/S1414-40772018000300016

Cunha, L. A. (2000). Ensino superior e universidade no Brasil. In E. M. T. Lopes, L. M. Faria Filho, & C. G. Veiga (Orgs). 500 anos de educação no Brasil (2. ed.; pp. 151-204). Belo Horizonte: Autêntica.

Creswell, J. W. (2007). Projeto de pesquisa: métodos qualitativos, quantitativos e mistos. 2a ed. Porto Alegre: Artmed.

Donthu, N., & Gustafsson, A. (2020). Effects of covid-19 on business and research. Journal of Business Research, 117(1), 284-289. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.06.008

Dorantes, A., & Low, J. (2016). Financial crisis management in higher education: Responses by 20 private colleges and iniversities to the 2007-2009 financial crisis. Journal of Education Finance, 42(2), 188-219. http://www.jstor.org/stable/44162581

Gorbalenya, A. E., Baker, S. C., Baric, R. S. et al. (2020). The species Severe acute respiratory syndrome-related coronavirus: classifying 2019-nCoV and naming it SARS-CoV-2. Nature Microbioly 5, 536–544. https://doi.org/10.1038/s41564-020-0695-z

Geiger, R. (2010). Impact of the financial crisis on higher education in the United States. International Higher Education, 59(59), 9-11. https://doi.org/10.6017/ihe.2010.59.8486.

Heyneman, S. P. (1990). Economic crisis and the quality of education. International Journal of Educational Development, 10(2–3), 115-129. https://doi.org/10.1016/0738-0593(90)90028-M

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, Inep. (2017). Sinopse estatística de educação superior 2016. Brasília, INEP.

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, Inep. (2018). Sinopse estatística de educação superior 2017. Brasília, INEP.

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, Inep. (2019). Sinopse estatística de educação superior 2018. Brasília, INEP.

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, Inep. (2020). Sinopse estatística de educação superior 2019. Brasília, INEP.

Instituto Semesp. (2020). Empregabilidade e ensino superior em tempos de pandemia. Recuperado 9 de setembro de 2020 em: https://www.semesp.org.br/wp-content/uploads/2020/04/estudo-empregabilidade-pandemia.pdf.

Lima, E. M., & Pereira, C. A. (2011). Associação entre índices de disclosure e características corporativas das Instituições de Ensino Superior Filantrópicas do Brasil - IESFB. Revista de Contabilidade & Organizações, 5(11), 23-48. https://doi.org/10.11606/rco.v5i11.34784

Lima, E., Lopes, R. M. A., Nassif, V. M. J., & Silva, D. (2015). Ser seu próprio patrão? Aperfeiçoando-se a educação superior em empreendedorismo. Revista de Administração Contemporânea, 19(4), 419-439. https://doi.org/10.1590/1982-7849rac20151296

Lunardi, M. A., Bilk, A. & Rodrigues Junior, M. M. (2020). Financial distress e o desempenho econômico, de mercado e financeiro. Revista Contabilidade Vista & Revista, 31(1), 81-104. https://doi.org/10.22561/cvr.v31i1.4853

Mogalakwe, M. (2006). The use of documentary research methods in social research. African Sociological Review, 10(1), 221-230.

Oliveira, Z. M., Freitas, L. M. A., Santos, N. C. N., Dias, J. A. A., Freitas, M. C. A., & Oliveira, T. M. (2020). Estratégias para retomada do ensino superior em saúde frente a COVID-19. Revista Enfermagem Atual In Derme, 93, p. e020008, 18 ago. 2020. https://doi.org/10.31011/reaid-2020-v.93-n.0-art.803

Pak, A., Adegboye, O. A., Adekunle, A. I., Rahman, K.M., Mcbryde, E. S., & Eisen, D. P. (2020). Economic consequences of the covid-19 outbreak: the need for epidemic preparedness. Frontiers in Public Health, 8(1), 1-4. https://doi.org/10.3389/fpubh.2020.00241

Pamplona, E., Silva, T. P., Nakamura, W. T. & Rodrigues Junior, M. M. (2019). Influência da folga financeira no desempenho econômico de empresas familiares e não familiares brasileiras. Revista Contabilidade Vista & Revista, 30(1), 43-67. https://doi.org/10.22561/cvr.v30i1.4590

Pinheiro, M. C., & Serrano, A. L. M. (2019). Análise do impacto do programa Fies nos retornos de ações do setor de ensino superior. Revista Contabilidade & Finanças, 30(81), 368-380. https://doi.org/10.1590/1808-057x201808070

Qin, X., Huang, G., Shen H., & Fu, M. (2020). COVID-19 Pandemic and firm-level cash holding—moderating fffect of goodwill and goodwill impairment. Emerging Markets Finance and Trade, 56(10), 2243-2258. https://doi.org/10.1080/1540496X.2020.1785864

Rababah A., Al-Haddad L., Sial M. S., Chunmei Z., Cherian J. (2020). Analyzing the effects of COVID-19 pandemic on the financial performance of Chinese listed companies. Journal of Public Affairs. https://doi.org/10.1002/pa.2440

Rodrigues, S. S., & Galdi, F. C. (2017). Relações com investidores e assimetria informacional. Revista Contabilidade & Finanças, 28(74), 297-312. https://doi.org/10.1590/1808-057x201703630

Santos, A. V., Guimarães-Iosif, R. M., & Chaves, V. L. J. (2013) Formação dos oligopólios na educação superior privada brasileira: sobre implicação no trabalho docente. Revista Educação em Questão, 46(32), 75-97. https://doi.org/10.21680/1981-1802.2013v46n32ID5123

Ser Educacional. (2020). Ser Educacional: Relações com Investidores. Recuperado 12 de outubro de 2020 em: http://ri.sereducacional.com/sereducacional/web/default_pt.asp?idioma=0&conta=28.

Shen, H., Fu, M., Pan, H., Yu, Z., & Chen, Y. (2020). The impact of the COVID-19 pandemic on firm performance. Emerging Markets Finance and Trade, 56(10), 2213-2230. https://doi.org/10.1080/1540496X.2020.1785863

Silva, S. E., Roma, C. M. S., & Iquiapaza, R. A. (2020). Turnover da carteira e o desempenho de fundos de investimentos em ações no Brasil. Revista Contabilidade & Finanças, 31(83), 332-347. https://doi.org/10.1590/1808-057x201909420

Silva Junior, A., Martins-Silva, P. O., Vasconcelos, K. C. A., Silva, V. C., & Melo, M. R. (2017a). Happiness! I passed the entrance exam, but the college is private: paradoxes of Brazilian higher education. Education Policy Analysis Archives - EPAA, 25(97), 1-35. https://doi.org/10.14507/epaa.25.2902

Silva Junior, A., Silva, V. C., Melo, M. R., & Martins-Silva, P. O. (2017b). Demonstração de valor adicionado na instituição de educação superior: evidências do mercado de capitais brasileiro. Revista Gestão Universitária na América Latina-GUAL, 10(4) 22-46. http://dx.doi.org/10.5007/1983-4535.2017v10n4p22

Silva Junior, A., & Quilice, T. Q. (2020). Análise política da coevolução entre entidades que formam a arena política da educação superior brasileira: influências do processo político nas políticas públicas. Anais do Encontro dos Estudos em Estratégia – 3Es, São Paulo, Brasil, 9.

Silva Junior, A., Silva, V. C., Dumer, M. C. R., & Martins-Silva, P. O. (2019). Modelos de governança corporativa e indicadores financeiros de Instituições de Educação Superior privadas: uma análise do mercado de capitais brasileiro. Colóquio Internacional de Gestão Universitária, Florianópolis, SC, Brasil, 19.

Silva Junior, A., Silva, V. C., Dumer, M. C. R., & Martins-Silva, P. O. (2020). Governança corporativa em Instituições de Educação Superior privadas: evidências do mercado de capitais brasileiro. Revista Gestão Universitária na América Latina, 13(3), 164-185. https://doi.org/10.5007/1983-4535.2020v13n3p164

Silva Junior, A., Silva, V. C., Melo, M. R., & Martins-Silva, P. O. (2017b). Demonstração de valor adicionado na Instituição de Educação Superior: evidências do mercado de capitais brasileiro. Revista Gestão Universitária na América Latina, 10(4) Edição Especial 2017, 22-46. https://doi.org/10.5007/1983-4535.2017v10n4p22

Sistema e-MEC (2020). Cadastro Nacional de Cursos e Instituições de Educação Superior: Cadastro e-MEC. Recuperado 30 de dezembro de 2020 em: https://emec.mec.gov.br/

Souza, J. D. M., Montezano, R. M. S., & Lameira, V. J. (2020). Os impactos dos investimentos em ativos reais no desempenho de empresas brasileiras. Revista Contabilidade Vista & Revista, 31(3), 6-25. https://doi.org/10.22561/cvr.v31i2.4868

Werneck, G. L., & Carvalho, M. S. (2020). A pandemia de COVID-19 no Brasil: crônica de uma crise sanitária anunciada. Cadernos de Saúde Pública, 36(5), e00068820. https://doi.org/10.1590/0102-311X00068820

Yduqs Participações. (2020). Yduqs Participações. Recuperado 12 de outubro de 2020 em: https://www.yduqs.com.br/.

Published

2022-04-30

How to Cite

SILVA JUNIOR, A. da; CORREA DA SILVA, C. da S.; DE OLIVEIRA MARTINS-SILVA, P. ECONOMIC AND FINANCIAL IMPACTS OF THE COVID-19 PANDEMIC ON THE HIGHER EDUCATION SECTOR AT B3: Repercusiones económicas y financieras en el sector de la educación superior en el Brasil Bolsa Balcão - [B]3. Contabilidade Vista & Revista, [S. l.], v. 33, n. 1, p. 144–169, 2022. DOI: 10.22561/cvr.v33i1.6642. Disponível em: https://revistas.face.ufmg.br/index.php/contabilidadevistaerevista/article/view/6642. Acesso em: 20 dec. 2024.